College Amsterdam wil alle benzinevoertuigen vanaf 2030 uit stad

Wethouder Sharon Dijksma wil stapsgewijs al het verkeer binnen de Ring A10 vanaf 2030 uitstootvrij maken. Het plan moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

De Prins Hendrikkade voor Amsterdam Centraal.
De Prins Hendrikkade voor Amsterdam Centraal. Foto Koen van Weel/ANP

Als het aan de Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma (Verkeer, PvdA) ligt, zijn benzine- en dieselvoertuigen vanaf 2030 niet meer welkom binnen de ringweg A10. Donderdag stuurde Dijksma de hoofdlijnen van het Actieplan Schone Lucht rond aan de Amsterdamse fracties, waarin de plannen worden aangekondigd.

Eerder verbood het college al oude dieselvoertuigen, maar uit de aangekondigde plannen blijkt dat het nog verder wil gaan: over elf jaar moet al het verkeer geheel uitstootvrij zijn. Als dat lukt, loopt Amsterdam voor op de landelijke trend; het kabinet heeft als uitgangspunt dat het Nederlandse wagenpark in 2050 helemaal uitstootvrij moet zijn.

Het Amsterdamse college, dat bestaat uit GroenLinks, D66, PvdA en SP, wil met de uitbreiding van een aantal milieuzones stapsgewijs toewerken naar een algeheel uitstootverbod. Zo mogen er vanaf 2020 geen dieselauto’s van vijftien jaar of ouder meer binnen de ringweg komen. In 2022 moeten alle bussen uitstootvrij zijn en gaan er strengere regels in voor vrachtverkeer. In 2025 is het de beurt aan brom- en snorfietsen, taxi’s, boten, veerponten en bestelwagens, waarna in 2030 het totaalverbod volgt voor alle voertuigen op fossiele brandstof.

Elektrisch rijden moet makkelijker worden door een uitbreiding van het laadnetwerk en subsidie- en ontheffingsregelingen. In de aankondiging schrijft het college dat het wil gaan werken met inruilpremies voor oude benzine-auto’s, en met parkeerplekken die speciaal bedoeld zijn voor elektrische auto’s.

‘Amsterdammers op kosten, ondernemers de stad uit’

Het Actieplan wordt eind deze maand in de gemeenteraad behandeld. Oppositiepartijen reageren kritisch. De fractie van Forum voor Democratie stelt dat het college de levensstijl van Amsterdammers aantast, en dat het „alles zal doen” om de plannen van Dijksma te blokkeren.

Ook bij de grootste oppositiepartij VVD krijgt Dijksma de handen niet meteen op elkaar. Gemeenteraadslid Anne Marttin voert namens de VVD woord over verkeer, en zegt de hoofdlijnen van het actieplan donderdag met verbazing te hebben gelezen. „Een actieplan is prima en schone lucht in de stad is zeker nodig, maar deze plannen zijn veel te ambitieus. De aangekondigde maatregelen gaan te ver en worden te snel ingevoerd, zonder dat er goed is gekeken naar wat voor gevolgen dit heeft en wat de alternatieven zijn.”

Sinds zijn aantreden nam het Amsterdamse stadsbestuur al meerdere maatregelen om het aantal auto’s in de hoofdstad te verminderen. Zo werden de parkeertarieven opgeschroefd - op sommige plekken tot 7,50 euro per uur - en verdwijnen er tot 2025 ruim 10.000 parkeerplaatsen in de stad. Dit gebeurt met name in buurten waar de verkeersdrukte veel hinder oplevert. In ruil daarvoor beloofde Dijksma in maart meer ruimte te maken voor stoepen, fietsers en groen.

Lees ook: Zie in de binnenstad je auto nog maar eens kwijt te raken