Bomentanken is niet genoeg, mijn voetafdruk is een benzineafdruk

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Foto Istock

Bomen bij de brandstof. Shell, het was overal in het nieuws, biedt CO2-compensatie aan bij de tankstations, voor 1 cent per liter. Of CO2-compensatie zinnig is? Voorzichtig: ja. Ja, mits de aangeplante bossen natuurlijk zijn en geen houtplantages. En mits dit een tijdelijke oplossing is, want je kunt niet de hele wereld vol zetten met bomen.

Of het aanslaat bij de Nederlandse automobilist? Shell geeft pas over een paar weken de eerste cijfers. Bij een druk bezocht tankstation in de Randstad, dat vol hing met posters en vlaggen voor de CO2-compensatie, zei de caissière dat ze die dag 92 liter brandstof met bomen had verkocht. Dat zijn drie auto’s, waaronder de mijne.

Dát Shell een serieus klimaatbeleid heeft, is al een uitzondering in de olie-industrie. Shell wil de ‘koolstof-voetafdruk’ van zijn producten hebben gehalveerd in 2050. Lastig is: die voetafdruk is de CO2-uitstoot per hoeveelheid geleverde energie en dat is niet bepaald inzichtelijk. Als Shell diesel of benzine levert met CO2-compensatie, of bijvoorbeeld benzine én zonne-energie, daalt de koolstofvoetafdruk van het olieconcern. Maar als Shell veel meer diesel of benzine gaat verkopen, schiet je er niets mee op. Dan blijft de CO2-uitstoot alsnog stijgen.

Shell krijgt daarom kritiek, zoals onlangs van zes Nederlandse grote investeerders, waaronder de pensioenfondsen en verzekeraars. Zij vragen van Shell – en van de hele olie-industrie – een klimaatbeleid dat de opwarming van de aarde aantoonbaar binnen de perken houdt. Dan heb je niet zoveel aan die voetafdruk: het betekent dat de CO2-uitstoot van de oliebedrijven omlaag moet.

Ik ben er thuis alvast mee begonnen.

Het onhandige is: je voelt het niet, al die uitstoot van je auto. Terwijl je, tankslang in de hand, bedenkt of je een gevulde koek zal kopen, zitten die vier volle emmers benzine al in je tank.

Al die plastic bakjes en folies die door onze handen gaan, die ook gemaakt zijn door de olie-industrie, dáár bekommeren we ons om. Een beetje hipster #stoptmetplastic. Maar wat scheelt autorijden?

Lees ook: ‘Ik hoop dat er ook rijschaamte komt’

Ik heb het een week bijgehouden. Met het vierkoppige gezin gooiden we zes vuilniszakjes vol plastic afval weg. Samen wogen die bijna niks: 829 gram. We maakten ook drie autoritten met de ‘energiezuinige’ hybride. Naar oma, naar het bos, niks bijzonders. Geschat verbruik: 14,2 liter benzine, met een gewicht van 10,2 kilo. Dat is dus twaalf keer zoveel als mijn plasticconsumptie. Ik wil best betalen voor bomen. Maar mijn voetafdruk is een benzineafdruk. En dat is het echte probleem.