Recensie

Recensie Muziek

Vampire Weekend bewijst toekomstbestendigheid

    • Christian Sier

De New Yorkse band Vampire Weekend combineert al vier albums lang kneuterige poprock met klassieke muziek, punk en Afrikaanse percussieritmes. Het drietal onder leiding van zanger-gitarist Ezra Koenig voegt op Father of the Bride voor het eerst country toe aan de mix. Een geslaagde keuze. ‘Married in A Gold Rush’ met HAIM-zangeres Danielle Haim is een heerlijke pastiche op de mierzoete duetten van Johnny Cash en June Carter. Het album heeft de gitaar als bindende factor. De nadruk ligt op lichtvoetige gitaarloopjes, zoals in het Paul Simon-esque ‘Flower Moon’ en het melancholische ‘Unbearably White’. Ze maken Father of the Bride toegankelijker dan experimentele voorganger Modern Vampires of the City (2013). De grotere gitaardichtheid heeft ongetwijfeld te maken met het vertrek van toetsenist en componist Rostam Batmanglij, wiens partijen eerder een hoofdrol speelden. Met dit sterke en vernieuwende album bewijst Vampire Weekend zijn toekomstbestendigheid, ook zonder Batmanglij.