Britse Hooggerechtshof wijst bezwaren tegen uitbreiding Heathrow af

Een groep, bestaande uit onder andere Greenpeace, de Londense burgemeester en omwonenden, vreest voor meer milieuschade en geluidsoverlast.

Een vliegtuig onderweg naar Heathrow zet de landing in.
Een vliegtuig onderweg naar Heathrow zet de landing in. Foto Neil Hall/EPA

De Londense luchthaven Heathrow mag uitbreiden. Dat heeft het Hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk woensdag bepaald. De zaak was aangespannen door een groep van milieuactivisten, gemeentebesturen en omwonenden. Zij vrezen meer geluidsoverlast en luchtvervuiling door de uitbreiding. De klagers kunnen nog in cassatie.

De discussie over de uitbreiding van Heathrow speelt al jaren. De Britse regering vindt dat het openen van een derde baan nodig is om te kunnen concurreren met grote, buitenlandse luchthavens. Heathrows concurrenten hebben allemaal meer banen: Schiphol heeft er zes, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt allebei vier.

Het parlement stemde afgelopen juni in met een grote meerderheid in met de uitbreiding van Heathrow.

Lees ook: Kiezen tussen groei en boze Londenaren

Ook Sadiq Khan tegen uitbreiding

Niet veel later maakte de Londense burgemeester Sadiq Khan bekend naar de rechter te stappen om het besluit van het parlement aan te vechten. Hij is aangesloten bij de ‘coalitie’ van klagers. Mede-eiser Greenpeace stelt woensdag tegenover The Guardian dat de uitbreiding van Heathrow „moreel verkeerd” is, ook kan hij zich niet vinden in de argumentatie van de rechter. De organisatie zegt zich te beraden op vervolgstappen en sluit cassatie niet uit.

Met de aanleg van de derde baan, die in 2026 klaar moet zijn, is zo’n veertien miljard pond (ruim zestien miljard euro) gemoeid. Heathrow kampt met capaciteitsproblemen vanwege het gegroeide aantal reizigers. Afgelopen jaar vlogen ruim 475.000 vliegtuigen op of van de Londense luchthaven. Ter vergelijking: Charles de Gaulle had vorig jaar ruim 480.000 vliegbewegingen en Frankfurt 512.000. Het aantal starts en landingen op Schiphol is begrensd op 500.000.