Plotseling aanrechtvlekken

Deze rubriek belicht elke week kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Deze week civiel recht.

Foto Getty Images

Na het reinigen van de afzuigkap ontdekte de consument vlekken op het aanrechtblad die niet meer weg te poetsen bleken. Ze kwamen van de flacon met het schoonmaakmiddel HG roestvrij staal en glans, waaruit onder het schoonmaken verschillende keren wat vloeistof was gehaald en die daarbij diverse malen was verplaatst. Kennelijk was er van de inhoud wat langs de buitenkant gesijpeld. De schoonmaker claimde een schadevergoeding van 2.621 euro bij verzekeraar Klaverblad, waarbij hij een Royaal Woonverzekering had afgesloten. Klaverblad wees de claim af, omdat de vlekken niet zouden zijn ontstaan door een „plotselinge en onverwachtse gebeurtenis”, zoals de polisvoorwaarde voor schadevergoeding luidt, maar „geleidelijk” op het aanrechtblad zouden zijn gekomen en bovendien „te verwachten” zouden zijn geweest. Daarop wendde de consument zich tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat maakte vorige week bekend dat het verweer van de verzekeraar kant noch wal raakte. Volgens het Kifid zijn de vlekken ontstaan in een „zeer kort tijdsbestek” en kan daarom niet van ‘geleidelijk’ worden gesproken. Bovendien stond nergens op de flacon dat het middel zulke vlekken kon veroorzaken. De schade viel dan ook niet te verwachten. Kortom, Klaverblad dient deze vergoeden.

Uitspraak: GC 2019-116