Il y a une application pour ça, dafür gibt es eine App

Taal Wie een vreemde taal wil leren of zijn kennis wil opvijzelen, hoeft niet naar een taalinstituut. Met discipline, oefening en een app kom je al een eind.

‘Bonjour.” Via Skype verschijnt Clémence in beeld, ze vraagt in het Frans of ze moet vousvoyeren, en of alles klaar is voor de proefles. „Je zeggen is prima”, antwoord ik de docent die ik heb uitgekozen. We beginnen aan een gesprek van een half uur, waarin we doornemen hoe haar lessen Frans aan mij eruit zouden kunnen zien.

Ooit heb je vreemde talen geleerd, maar de opgedane kennis is voor een deel weggezakt. Op vakantie in Frankrijk weet je je aardig te redden. Iets te drinken bestellen bij een ober, informatie vragen op een station, daar heb je geen taalgidsje voor nodig. In Le Monde lezen over nieuws waar je al iets van weet, lukt ook prima. Maar als je bij de skischool een vraag stelt en je krijgt een tegenvraag die je niet verwacht, hoor je niet eens goed wat de vraag ís.

Lees ook: Iets nieuws geleerd? Punten erbij

Hoe kun je je Frans of je Duits op peil houden, of je Italiaans of je Portugees verbeteren, zonder dat je naar een taalinstituut moet ? Op veel manieren. Een daarvan is online privélessen nemen via het platform Italki. Maar de eenvoudigste eerste stap is het gebruik van taalapps, zoals het populaire Duolingo. Er zijn heel veel verschillende apps, en voor beginners zijn die ook heel goed, zegt Lola Du Souich, docente en coördinator bij taalinstituut Alliance Française in Den Haag en Amsterdam. „Je hebt apps voor verschillende doelen: wil je werkwoorden oefenen? Wil je converseren op hoger niveau?”

In de meeste van dit soort apps zitten spelletjes en video’s en die kunnen aan het ouderwetse leren iets toevoegen, zegt Du Souich: „Leren zonder dat je het gevoel hebt te leren. Dat werkt efficiënt.”

In de meeste apps die bedoeld zijn om je woordenschat op te bouwen, is herhaling het toverwoord – tot vervelens toe krijg je in Duolingo als beginner oefeningetjes van het niveau ‘Merci, Louis’ en ‘Elle s’appelle Sophie’. Met het spelelement – je kunt punten scoren en levens verliezen – hoopt de app je aandacht vast te houden. Maar als de oefeningen te makkelijk zijn, werkt dat niet.

Gespreksonderwerp afspreken

Wie het woordjes en zinnetjes leren zat is, of zich al enigszins kan redden in een taal, kan een stap verder gaan. Du Souich: „Dan moet je echt met de taal geconfronteerd worden, bijvoorbeeld in een natuurlijke omgeving, of door veel te lezen of films te kijken.” Maar er zijn ook apps om het spreken van de taal te oefenen. Tandem bijvoorbeeld brengt je eenvoudig in contact met mensen over de hele wereld die de taal die je wil leren al beheersen, en zelf een taal willen oefenen die jij spreekt. Als Frans de taal is die je wil oefenen, zie je in de lijst van mogelijke gesprekspartners behalve Fransen en Belgen ook veel gebruikers uit Afrikaanse landen: Senegal, Marokko, Tunesië.

Het begint met berichtjes naar elkaar sturen en als dat van twee kanten bevalt, kun je, met of zonder video, gesprekjes voeren, allemaal in de app. Zo praat ik een paar keer met de Franse Lucie, die bij een champagnehuis werkt waar ook Nederlanders naartoe komen, en met een Française die in Noorwegen Frans doceert en voor een nieuw familielid Nederlands wil leren. In het begin is het een beetje ongemakkelijk – waar ga je het eens over hebben? Maar als je voor de keer erna bijvoorbeeld een film of een online-artikel afspreekt als onderwerp, kom je een heel eind.

Lees ook: Duolingo: een taal leren was nog nooit zo verslavend

Hoe effectief taalapps zijn in het leren of bijhouden van een taal, is niet wetenschappelijk vastgesteld. Welke manier van leren het beste werkt, hangt er ook maar vanaf. Lola Du Souich wijst op motivatie als cruciale factor voor succes. „Wat je in ieder geval nodig hebt is interesse, nieuwsgierigheid, je moet er enthousiast over zijn.” Ze vergelijkt het met sporten om af te vallen en de sportapps die je kunt gebruiken. „Als je een beetje wilt afvallen, dan heb je heel veel opties. Als je elke dag vijftien minuten met een app gaat sporten, of twee keer per week naar de sportschool, wat heeft dan meer effect denk je?”

Een paar weken lang werk ik met hulp van een aantal apps aan mijn Frans. Daarnaast lees ik een Franse roman. Voor mijn gevoel boek ik progressie; het meeste door de gesprekken die ik via Tandem voer. Toch verwatert deze onderneming, omdat het me na een enthousiast begin toch aan een concreet doel ontbreekt. Al snel raak ik de vocabulaire-apps niet meer aan, en laat ik ook een Tandem-afspraak schieten. Misschien moet ik dan toch een beroep doen op Clémence, de docente op het platform Italki, en een reeks van lessen bij haar beginnen. Dan heb ik in ieder geval structuur, en privé-aandacht.