Duitse voetgangers vrezen elektrische step op de stoep

Het Berlijnse trottoir dreigt nog meer van zijn onbekommerde karakter kwijt te raken, signaleert Juurd Eijsvoogel.

Als je in onze rustige Berlijnse straat de deur uit stapt, moet je meteen scherp opletten. Fietsers zijn niet dol op de kasseien waarmee de straat is geplaveid en rijden liever over de stoep, soms rakelings langs de voordeuren. Niet alleen kinderen, maar ook maaltijdbezorgers en andere volwassenen met haast.

De Berlijnse stoep, vaak breed en lommerrijk, heeft daarmee iets van zijn onbekommerde karakter verloren. En nu dreigt de voetganger in Berlijn – en in heel Duitsland – nóg een tweewieler te moeten dulden in zijn domein: de elektrische step. Het heeft een fel debat losgemaakt.

Het Duits heeft meerdere woorden voor ‘stoep’. Maar in het fraaie ‘Bürgersteig’ klinkt mee dat voetgangers burgers zijn, en alle burgers ook voetgangers kunnen zijn, die het recht hebben in het openbaar verkeer ongestoord hun weg te gaan.

In de loop der eeuwen zijn ze al van de rijweg verdrongen door paarden, koetsen, auto’s, trams, brommers en fietsen. En nu worden ze ook in de beschutte marge die hen restte in het nauw gedreven. „Het is alsof men tegen de voetgangers wil zeggen dat hun tijd voorbij is”, schreef de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Kampioen van de step is minister van Verkeer Andreas Scheuer (CSU). Op zijn initiatief besloot het kabinet-Merkel begin april de weg vrij te maken voor de E-Scooter – de officiële benaming is Elektro-Tretroller. In veel andere landen zijn deze e-stepjes al een vertrouwde verschijning. Ook Duitsland kan nu zorgen voor „modernere, milieuvriendelijkere en schonere mobiliteit”, aldus de minister. Waarbij de woorden ‘milieuvriendelijk’ en ‘schoon’ doen vermoeden dat hij zelf niet naast een accufabriek woont.

Als de Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, er op 17 mei mee instemt, zijn elektrische steps met een maximum snelheid van 12 km/u voortaan welkom op de stoep (kinderen mogen er vanaf 14 jaar op rijden). Snellere steps moeten op fietspaden.

Voetgangersbond FUSS spreekt van „elektrische speelvoertuigen voor pubers”. Ze zouden de vrijheid en veiligheid schaden van voetgangers, vooral ouderen, mensen die slecht ter been zijn en kinderen.

„Het kan heel gevaarlijk zijn”, erkent Cosima Lierheimer, die een stepje staat uit te zoeken in de Berlijnse winkel Scooterhelden. Er is ruime keus, al zijn voorlopig nog slechts één of twee snelle modellen toegestaan op de openbare weg – en geen enkele op de stoep. „Onze klanten kopen voor gebruik op particulier terrein”, zegt een verkoper..

Lierheimer, tandarts in Düsseldorf, was dit weekeinde in Berlijn voor het partijcongres van de liberale FDP, en ze besloot aansluitend om een step te kopen. „Wij hebben een huis in Domburg, in Zeeland. Ik ben astmatisch en kan opeens buiten adem zijn als ik bijvoorbeeld brood ga halen. Met mijn zwakke gezondheid is het heerlijk om te kunnen steppen. Als ik niet meer kan, zet ik het elektrische motortje aan.” In Nederland heb je een verzekeringsplaatje nodig, maar ze verwacht geen problemen.

Haar baart zorgen dat jongeren straks in Duitsland met de stepjes op de stoep mogen. „Ik vind dat je daar het tempo moet aanhouden van een moeder met kinderwagen. Denk je dat jongeren dat doen? Maar ja, wij liberalen zijn niet zo voor verbieden.”