Game of Thrones schrijft geschiedenis met epische wanhoopsstrijd

Na twee afleveringen van gestage opbouw ontsteekt een blockbuster-waardig spektakel rond het belegerde Winterfell. Deze recensie bevat vanaf halverwege spoilers, dit is aangegeven.

Maisie Williams als Arya Stark.
Maisie Williams als Arya Stark. Foto Helen Sloan/HBO via AP
    • Matthijs Valent

Turend in het duister met nerveuze blikken begint The Long Night, de derde aflevering van het achtste GOT-seizoen, waar fans al sinds het begin van de serie naar uitkijken. De Night King nadert Winterfell en de verdedigers moeten een enorme gok wagen om hem te verslaan. Het is hun enige en laatste kans, de inzet is niets minder dan al het leven in Westeros.

Kijkplezier sterft in duisternis

Regisseur Miguel Sapochnik heeft zich met de brute gevechten in de eerdere afleveringen Hardhome en Battle of the Bastards opgewerkt naar heerser van het cinematische slagveld. In The Long Night overtreft Sapochnik zichzelf met een 82 minuten-lang gevecht dat tot de allerlaatste seconde spannend blijft. De intensiteit is bijna ondraaglijk en menig kijker zal meer dan eens opspringen om geliefde personages te smeken weer overeind te komen. Het sublieme camerawerk schakelt moeiteloos tussen verschillende strijdtonelen: de slachtpartij rond de kasteelmuren, drakenduels in de lucht en horror-achtige sluiptochten door de krochten van Winterfell hebben allemaal hun onderscheidende stijlen.

Helaas lukt het niet iedereen om van al dit visuele geweld te genieten. Kijkers klagen al langer over donkere scènes in series maar dit seizoen van Game of Thrones zet ook hier een dubieuze standaard. Dim de verlichting en bid tot de Lord of Light voor een gunstig contrast op je tv.

(Vanaf hier volgen spoilers voor deze aflevering!)

Nevel van ijs en bloed

Op het eerste gezicht doet The Long Night denken aan de slag om Helm’s Deep in Lord of the Rings: The Two Towers, en niet alleen vanwege het soortgelijke concept van belegering door een monsterlijke horde. Sandor Clegane die precies als Aragorn een deur barricadeert met een houten bank, de angstige blikken van vrouwen en kinderen die zich in de crypte verschuilen; er zijn meerdere scènes die bij Peter Jacksons epos inspiratie lijken te lenen.

Hoewel de strijd geen moment verveelt ontbreekt er soms wel de finesse van eerdere veldslagen. Robb Stark verraste vriend en vijand met slimme strategieën waardoor hij een reeks veldslagen won. Dit tactisch vernuft is onze huidige helden helaas niet gegund, waardoor de spanning vaker dan nodig leunt op hun raadselachtige beslissingen. De Dothraki die zich blind op de muur van duisternis storten zijn het meest frustrerende voorbeeld, gevolgd door het lumineuze idee de infanterie voor de prachtig verdedigbare barricades op te stellen. Jammer, want het hachelijke plan om met een afgezonderde Bran Stark de Night King naar het Godswoud in Winterfell te lokken is op zichzelf al een bloedspannend scenario: zal de vijand toehappen voordat iedereen onder de voet is gelopen?

De White Walkers lijken onstuitbaar en de vertraging van het laatste kwartier is zowel elegant als bijna sadistisch; een hopeloze situatie waarin elk offer hartverscheurend lang wordt uitgemeten. Uiteindelijk wordt de kijker verlost door een magistrale boog die teruggaat tot het eerste seizoen: Arya gebruikt voor haar aanval op de Night King een aanval die ze eerder tijdens het sparren met Brienne al oefende, met hetzelfde mes dat Littlefinger ooit aan een huurmoordenaar gaf om Bran te vermoorden. De kijker blijft overweldigd en met een kloppend hart achter terwijl de ondertiteling pagina’s van helden opsomt die geen dageraad meer gegund waren.

Met de Night King sterft een existentiële dreiging voor Westeros en lijkt er een einde te komen aan de meer mythische tak van het verhaal. Er vallen doden te betreuren maar verrassend veel hoofdpersonages hebben deze slachting overleefd om nu met Cersei (en elkaar) om de troon te vechten. Game of Thrones heeft na dit spektakel nog drie afleveringen om de serie op een bevredigende manier af te wikkelen.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.