Ruim honderd webwinkels overtreden reclameverbod op e-sigaretten

Het reclameverbod is sinds mei 2016 van kracht en houdt in dat iedere vorm van reclame voor rookproducten – dus ook voor e-sigaretten – is verboden.

In de VS wordt de e-sigaret onder jongeren gepromoot door influencers.
In de VS wordt de e-sigaret onder jongeren gepromoot door influencers. Foto Alba Vigaray/EPA

Ruim honderd webwinkels hebben zich vorig jaar niet aan de reclameregels gehouden die gelden voor e-sigaretten, zo blijkt uit vrijdag vrijgegegeven cijfers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De autoriteit controleerde in 2018 ruim tweehonderd webwinkels. In 114 gevallen werd een boete opgelegd.

Het reclameverbod is sinds mei 2016 van kracht en houdt in dat iedere vorm van reclame voor e-sigaretten is verboden. Na de invoering van het verbod bleek dat veel webwinkels echter alsnog reclame maakten, met name voor vapers, shisha-pennen en andere e-sigaretten. Het ging dan onder meer om prijsacties, kortingen en promotie van specifieke merken.

Lees ook: Op Instagram is de e-sigaret populair, met alle gevolgen van dien

In 2017 werden 95 webwinkels gecontroleerd, 77 kregen er toen een boete. Een jaar later werd er bij 209 online winkels een inspectie gedaan, in de helft van het gevallen ging het om een herinspectie.

Ook op sociale media wordt veel reclame gemaakt voor e-sigaretten, blijkt uit een inventarisatie van NOS Stories onder dertig webwinkels. Volgens de zender bleek ongeveer een derde van die winkels zich niet aan de regels te houden. Zo werden onder meer aantrekkelijke foto’s van rokende mensen verspreid via Instagram. Zowel het aantrekkelijk maken van roken in reclames als het promoten van roken via sociale media is verboden.

Over de gezondheidsgevolgen van het gebruik van e-sigaretten op de langetermijn is nog weinig bekend. Uit eerste onderzoeken blijkt dat de dampen mogelijk de kans op long- en blaaskanker en hartziekten verhogen.