Tegenvallende resultaten voor Boeing na crashes met 737 MAX

De winst en de omzet van het bedrijf zijn in het eerste kwartaal gedaald. Vanwege de onzekere situatie rond de 737 MAX doet Boeing nog geen voorspellingen voor de rest van 2019.

Een Boeing 737 MAX 8 stijgt voor een testvlucht op vanaf een vliegveld in de Amerikaanse stad Seattle.
Een Boeing 737 MAX 8 stijgt voor een testvlucht op vanaf een vliegveld in de Amerikaanse stad Seattle. Foto Ted S. Warren/AP

Vliegtuigbouwer Boeing heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de zakelijke gevolgen ondervonden van de twee grote vliegrampen in de afgelopen maanden met 737 MAX-toestellen. Zowel de omzet als de winst liep terug, maakte het Amerikaanse concern woensdag bekend.

In de eerste drie maanden van 2019 had Boeing 22,9 miljard dollar (ruim 20 miljard euro) aan inkomsten. Dat was 2 procent minder dan vorig jaar, en ook iets minder dan analisten hadden verwacht. De nettowinst daalde met 13 procent naar 2,1 miljard dollar (1,9 miljard euro). Over heel vorig jaar liep de winst van Boeing juist nog op met 24 procent, naar ruim 10 miljard dollar.

Bij de twee crashes - met een Lion Air-vliegtuig in oktober in Indonesië en met een Ethiopian Airlines-toestel in Ethiopië in maart - kwamen in totaal 346 mensen om het leven. Aan beide rampen lag hetzelfde technische mankement ten grondslag. Een nieuw stabilisatiesysteem in de 737 MAX 8 raakte in de war door een kapotte sensor, waardoor de vliegtuigen automatisch richting de grond werden gestuurd. Zowel de Indonesische als de Ethiopische piloten probeerden tevergeefs de neus van hun toestel weer omhoog te richten.

Lees hier meer over het technische probleem dat de twee vliegrampen heeft veroorzaakt: Waarom de Boeings neergingen

Aan de grond

Snel na het neerstorten van het vliegtuig van Ethiopian Airlines besloten tientallen landen over de hele wereld de 737 MAX 8 uit voorzorg aan de grond te houden. Het is nog onbekend wanneer de toestellen weer de lucht in mogen. Daarnaast annuleerde de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda een order van vijftig 737’s MAX ter waarde van omgerekend ruim 4 miljard euro. Tot nu toe is het bij die ene afbestelling gebleven.

Doordat nog onduidelijk is hoe het verder gaat met de 737 MAX, besloot Boeing woensdag nog geen prognose voor de rest van 2019 te publiceren. Wel liet het bedrijf weten dat het, mede door het 737 MAX-debacle, in het eerste kwartaal 35 vliegtuigen minder heeft afgeleverd aan klanten dan een jaar eerder. Begin deze maand liet Boeing weten dat het de productie van de 737 MAX voorlopig heeft teruggeschroefd.