Ryanair moet piloten miljoenen schadevergoeding betalen

De rechtbank acht het ongeloofwaardig dat Ryanair zijn basis in Eindhoven wilde sluiten vanwege bedrijfseconomische redenen.

Foto Focke Strangmann/EPA

Acht piloten van Ryanair hebben recht op een schadevergoeding tussen de 380.000 euro en 480.000 euro omdat de luchtvaartmaatschappij haar basis in Eindhoven op oneigenlijke gronden wilde sluiten. Dat heeft de rechter in Den Bosch dinsdag bepaald. De piloten, die zich door Ryanair geïntimideerd voelden nadat ze in een lopend cao-conflict in staking waren gegaan, hadden een schadevergoeding van 1 miljoen euro geëist.

De rechter acht het ongeloofwaardig dat Ryanair ‘Eindhoven’ wilde sluiten om bedrijfseconomische redenen, zoals de Ierse prijsvechter had betoogd nadat de piloten enige tijd hadden gestaakt. Ryanair heeft volgens de rechter de piloten „op verschillende manieren en op meerdere momenten ongeoorloofde druk uitgeoefend op de piloten” en zich „ernstig verwijtbaar gedragen”. De „onwerkbare situatie” die daardoor is ontstaan, is „Ryanairs schuld”. Daardoor hebben de piloten recht op een compensatie voor de geleden schade, aldus de rechtbank.

Zes piloten hebben recht op 350.000 euro, een zevende op 400.000 euro, een achtste op 425.000 euro. Voor die laatste twee piloten is het volgens de rechtbank moeilijker om een vergelijkbare baan te vinden. Het arbeidscontract van de piloten wordt per 1 mei ontbonden, bepaalde de rechtbank dinsdag. De piloten hadden hier ook om gevraagd. De meesten van de piloten zijn inmiddels op zoek naar nieuw werk. Boven op de schadevergoeding moet Ryanair de piloten ieder een transitievergoeding betalen, variërend van 33.000 tot 84.000 euro. De Ierse prijsvechter kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak.

Straf voor staking

Nadat onderhandelingen over de nieuwe cao in augustus vorig jaar op niets waren uitgelopen, waren de piloten in staking gegaan. In diezelfde tijd kondigde Ryanair aan de basis op Eindhoven te sluiten. De piloten werden per brief geïnformeerd dat zij op een andere basis aan de slag konden. Ze mochten uit zes bases kiezen of een ‘mobiel contract’, waarbij ze elke drie maanden zouden worden overgeplaatst. Ze moesten hun keuze binnen drie dagen doorgeven. De piloten weigerden dat en stapten naar de rechter, die in november al bepaalde dat Ryanair de piloten niet mocht dwingen om van basis te veranderen.

De Ierse luchtvaartmaatschappij zette de sluiting van de basis in Eindhoven – die geen gevolgen had voor de vluchten van de maatschappij van en naar het Brabantse vliegveld – echter door, ondanks de uitspraak van de rechter. Ryanair voerde daarvoor bedrijfseconomische redenen aan, maar volgens de rechter wilde de luchtvaartmaatschappij de piloten straffen voor de stakingen. Ook bepaalde de rechter destijds dat Ryanair het loon van de piloten moest blijven doorbetalen. De luchtvaartmaatschappij diende daarop bij het UWV een ontslagaanvraag in voor de piloten, maar die werd afgewezen. Ook volgens het UWV was het niet aannemelijk dat de sluiting van de basis was ingegeven door bedrijfseconomische redenen.