Brieven

Brieven

In de analyses van de toename van het aantal verkeersdoden ontbreken twee factoren: de snelheid van automobilisten en de gestegen motorvermogens in combinatie met gebrek aan risicobewustzijn. De trendbreuk van 570 doden in 2014 naar 621 in 2015 was het begin, maar vond alleen plaats op autosnelwegen. Daar vielen in 2011 ‘slechts’ 43 autododen, maar 81 na de snelheidsverhoging tot 130 km/uur in 2015. Dat feit is taboe, de 130-limiet wordt verzwegen als oorzaak. Iedereen gaf meteen – zonder objectieve metingen – appen en de e-bike de schuld, terwijl alleen onder automobilisten meer doden vielen. Afschaffing van de 130 km-limiet is nu nog urgenter – ook vanwege de CO2-uitstoot – en zal doorwerken in minder dynamisch rijgedrag op alle wegen. De tweede vergeten oorzaak is de doorgaande groei van vermogens en prestaties van moderne auto’s. Een turbodiesel met 150 pk is al even snel als de eerste Porsche 911. Zelfs een boodschappenauto haalt 160, dus ook daarmee kun je jakkeren. Jongemannen doen dat met fatale afloop, en niet alleen in Brabant. Onze auto’s zijn technisch de veiligste ooit, de stijging van slachtoffers komt vooral door rijgedrag, dat door hogere snelheidslimieten en uitlokkend veel pk’s onveiliger is geworden. Alleen door meer zelfbeheersing met ons gaspedaal wordt het veiliger.


instructeur Het Nieuwe Rijden, Leiden