Recensie

Recensie Muziek

Zon en afwisseling winnen van drukte op geslaagd Paaspop

Festival Paaspop Op Paaspop konden de bezoekers zich vergapen aan het ‘Las Vegas van Brabant’; een festival als een kermis waar in elk hoekje wel iets gebeurt. Een geweldig begin van het festivalseizoen, maar soms iets te druk.

Rapper Snelle op Paaspop 2019: waarschijnlijk een van dé festivalacts van dit jaar.
Rapper Snelle op Paaspop 2019: waarschijnlijk een van dé festivalacts van dit jaar. Foto Lorenzo Toffolo
    • Bowie van Loon

Het zou niet de eerste keer zijn dat boer Anton, al jarenlang de beheerder van het parkeerterrein naast Paaspop, zijn tractor aan moet slingeren om auto’s uit de modder te trekken. Maar het weer was hem én 30.000 bezoekers per dag dit jaar goed gezind. De traditionele opening van het festivalseizoen was zonovergoten en stond bol van de gezelligheid.

Overal vinden kleine feestjes plaats; een soort mini-festivals binnen het festival. Zo is de nieuwe Papi Chulo-tent, te vinden niet ver van de ingang, een schot in de roos. Er staat een ronde bar en om het uur is er een wisseling van de dj-wacht. De één draait reggaeton-klassiekers, de ander hippe afrobeats; het overkoepelende en passende thema is zomer.

Publiek op Paaspop 2019.

Foto Lorenzo Toffolo

De grotere tenten zijn meer dan eens niet toegankelijk door grote drukte. Vaker dan ooit gaan de hekken dicht. Bij de shows van culthelden Donnie & Joost en hitkanon Bizzey puilt de tent werkelijk uit. Donnie & Joost laten honderden mensen al binnen vijf minuten hun schoen boven het hoofd houden en hebben als gast Lange Frans weten te strikken. Bizzey speelt de eerste van zijn ‘Iconic’-zomershows, waarin hij meer gastartiesten, hits en spektakel belooft.

Op Paaspop blijven de gastartiesten -op Yung Felix na - nog uit, maar confetti, vlammenwerpers, vier danseressen, een videoscherm en het moordende tempo zorgen dat niemand stil kan staan in de bomvolle tent.

Snelle

Bomvol is het ook wanneer Snelle op Paaszondag om 14 uur het podium betreedt in de Roxy, de tent waar hiphop, urban en drum-’n-bass de hoofdrol spelen. De jonge rapper overtuigt met een show waarin hij slimme popmelodieën feilloos vermengt met snoeiharde rap. Hij heeft geen accessoires of gastartiesten nodig. Hier staat een van dé festivalacts van aankomende zomer.

Ook Nona is een sensatie. Nadat ze eerder met de Popronde door Nederland trok, brengt ze nu haar mengelmoes van rock, soul en een vleugje hiphop met haar achtkoppige band naar Schijndel. Het rasperige kraakje in haar stem, de feelgood-songs en de zelfverzekerdheid waarmee de Brabantse over het podium danst maken er een gewonnen bijna-thuiswedstrijd van.

Famke Louise op Paaspop 2019. Foto Lorenzo Toffolo

In de Roxy draait Jameszoo laat op de zaterdagavond een spannende set waarin hij put uit vuige electronische beats, maar het volgende moment Zuid-Amerikaans aandoende koperblazers vermengt met old school drumbreaks en jazz. Terwijl hij de ene na de andere edit onder de naald legt, stroomt de prachtig verlichte tent langzaam vol.

Door drukte was binnenkomen bij de shows van publiekstrekkers als Ilse Delange, Frenna en Dropkick Murphys een onmogelijke opgave. Maar gelukkig gebeurde er elders genoeg om je te kunnen vermaken. Wat te denken van rolschaatsen terwijl dj’s Johannes IV en De Manager discoklassiekers draaien, de terugkeer van Arie & Silvester bijwonen, luisteren naar de Belgische rapper Zwangere Guy van wie elk woord binnenkomt, headbangen bij strakke upcoming bands in de Thunderalley of een lekkere biertjes drinken op het speciaal daarvoor aangelegde terras? Juist die diversiteit is wat Paaspop fantastisch maakt, het heerlijke weer was de kers op de taart.