Minister wijzigt eis laagvliegroutes voor Lelystad Airport

De minister wil twee oude regels aanpassen, waardoor vliegtuigen die vanaf het vliegveld in Flevoland vertrekken eerder kunnen stijgen. Dat zou de overlast reduceren.

Lelystad Airport.
Lelystad Airport. Foto Koen van Weel/ANP

Het kabinet komt met nieuwe regels die tot minder geluidsoverlast voor omwonenden van Lelystad Airport moeten leiden. Vliegtuigen hoeven vanaf de winter 2021-2022 geen gebruik meer te maken van de ‘laagvliegroutes’ en kunnen dus hoger vliegen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) geschreven in een brief die donderdagavond is verstuurd aan de Tweede Kamer.

Van Nieuwenhuizen schrapt twee eisen. Zo mogen de vliegtuigen vanaf de genoemde periode wél hoog in militair luchtruim vliegen, terwijl eerder was bepaald dat dat hoger luchtruim alleen toegankelijk was voor militaire oefeningen. Ook heeft de minister besloten dat het verkeer voor Lelystad Airport minder rekening hoeft te houden met vluchten voor Schiphol. De toestellen die vanaf Lelystad opstijgen, mochten eerst niet direct naar grotere hoogten klimmen omdat dat tegemoetkomend verkeer voor Schiphol in de weg zou zitten. De vliegtuigen mogen door de aanpassing van de twee regels naar 2.700 en 3.000 meter hoogte vliegen in plaats van 1.800 meter.

Volgens de raad voor de leefomgeving en infrastructuur moet luchtvaartbeleid radicaal anders

De nieuwe regels gaan één jaar na de opening van het vliegveld Lelystad in. In de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel is veel verzet tegen de komst van Lelystad Airport. Door de wijzigingen zou er minder geluidsoverlast moeten zijn voor omwonenden of mensen die onder het luchtruim wonen waarvan de regels zijn versoepeld. Het is onduidelijk of andere regels worden opgesteld voor het vliegverkeer, zoals een minimale hoogte.