Facebook onderzoekt uitzondering advertentieregels

Nieuwe campagneregels Nieuwe regels voor politieke advertenties van Facebook leidden tot kritiek in Brussel. Het bedrijf lijkt nu te bewegen.

Mark Zuckerberg van Facebook
Mark Zuckerberg van Facebook Foto Charles Platiau/Reuters

Facebook is „bereid te onderzoeken” of er een uitzondering gemaakt kan worden op nieuwe advertentieregels in de aanloop naar de Europese verkiezingen (23-26 mei). Dat schrijft het bedrijf donderdagavond in een brief aan Antonio Tajani, president van het Europese Parlement. De brief is in bezit van NRC.

De afgelopen dagen nam de kritiek uit Brussel op de nieuwe regels, die maandag van kracht werden, toe. Deze schrijven voor dat politieke advertenties in een land alleen nog maar geplaatst mogen worden door ingezetenen van dat land. Europese fracties, met een electoraat in 28 landen, kunnen daar niet aan voldoen. Hun geplande Facebookcampagnes, met nog ongeveer anderhalve maand te gaan tot de Europese verkiezingen, komen daarmee in gevaar.

„Dit is, zes weken voor de Europese verkiezingen, extreem zorgwekkend”, schreven de fractieleiders van zeven Europese partijen donderdag in een gezamenlijke open brief aan Facebookdirecteur Mark Zuckerberg. Ze eisten dat Facebook de regels „binnen enkele dagen” terugdraaide.

Lees ook: Ook Europese politieke partijen kraken nieuwe regels Facebook

Begin deze week roerden campagnestrategen van de Europese fracties zich al. Dinsdag stuurden drie topambtenaren van de Europese Commissie, het Europese Parlement en de Europese Raad bovendien een brief naar Nick Clegg, een Britse oud-Europarlementariër en oud-vicepremier die sinds oktober vorig jaar voor Facebook werkt. „Ons electoraat is per definitie multinationaal en ons beoogd publiek ligt in alle EU-landen en daarbuiten”, schrijft het drietal.

De kritiek vanuit Europa is opvallend omdat de Europese Commissie en grote socialemediabedrijven afgelopen najaar een gedragscode tekenden. Daarin werd het streven naar onder andere meer transparantie rond politieke advertenties vastgelegd. „We zijn voor regulering van politieke advertenties”, zegt Tim Allen, van de Europese sociaal-democraten. „Het probleem is dat Facebook de EU ziet als 28 losse entiteiten, waar wij een pan-Europese campagne willen voeren.”

Facebook hield in eerste instantie vast aan de nieuwe regels. Volgens Europees topman Richard Allan bleek uit risicoanalyses van het bedrijf dat vertegenwoordiging in een land een belangrijke voorwaarde voor bescherming van verkiezingen is. Maar donderdagavond schreef het bedrijf dus dat „technische teams” aan het kijken zijn naar een mogelijke uitzondering.