Recensie

Recensie Muziek

Antibalas: pompende, percussieve en goedgemutste afrofunk

Zo groot is de invloed van Afrobeat op jazz, clubmuziek en pop dat je haast vergat hoe het puur klonk. Nou, zoals Antibalas in Paradiso Noord.

Zanger Amayo van Antibalas
Zanger Amayo van Antibalas Foto Leonardo Munoz
    • Leendert van der Valk

Er zijn afrobeatmuzikanten die de shekere dansend omhoog gooien – als een vorm van ritmische gymnastiek. Maar de essentie van de kalebas in een kralennetje is om een of twee keer per maat een tikje of draaitje te geven. Tshk. Tshk. Dat is ook wat er bij Antibalas gebeurt, de shekere-speler is hier maar één van de elf schakels in een groot ritmisch systeem. De band wentelt zich in de kenmerkend lange opbouw, met percussie, een basloopje, een blaasstoot, misschien een toetsenriedel en nog meer percussie, om dan op goed moment los te gaan met knetterende koper en de opzwepende zang van de Nigeriaanse-Amerikaan Amayo.

Het collectief Antibalas viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. Toen afrobeat eind jaren negentig met aartsvader Fela Kuti ten grave werd gedragen, begon Antibalas in New York vrijwel direct aan de revival. Veel later werd die ook opgepikt in andere steden, zoals door Jungle By Night in Amsterdam. Leden van Antibalas deelden podia, studio’s en geschiedenissen met de soulformatie Dap Kings en ze speelden in de Broadway musical Fela! Nu, twintig jaar later zijn de elementen van afrobeat overal te horen, in jazz, clubmuziek en pop. Je zou bijna vergeten hoe het ook weer in pure vorm klonk. Nou, zoals donderdag in Paradiso Noord dus: als pompende, percussieve en goedgemutste afrofunk.

Heeft Antibalas in die twintig jaar hits geschreven? Niet in de strikte zin van het woord, dat past ook niet bij het genre. Maar ze grossieren in aanstekelijke melodielijnen en funkslagjes, zoals in Him Belly No Go Sweet en Dirty Money, de openers van het concert, waarbij Amayo zingt en declameert. Van het nieuwe album springt titelsong Gold Rush eruit, een muzikale western die zich zowel in Noord-Amerika als op een West-Afrikaanse vlakte kan afspelen.

De klasse van Antibalas balt samen in het eindeloze spel van versnelling en vertraging in de percussie van Sáré Kon Kon. Onder de culminerende blaaspartijen en congaslagen klinkt onverstoorbaar de shekere. Tshk. Tshk.