Bouw nieuwe pier Schiphol vertraagd tot eind 2020

De bouw raakte vertraagd omdat de pier multi-inzetbaar moest worden. Voor passagiers blijft het nog even druk.

Werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan tijdens groot onderhoud. De luchthaven voert tussen 10 maart en 21 april onderhoud uit aan de baan, rijbanen, markering en verlichting.
Werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan tijdens groot onderhoud. De luchthaven voert tussen 10 maart en 21 april onderhoud uit aan de baan, rijbanen, markering en verlichting. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De bouw en opening van een nieuwe pier op Schiphol is met een jaar vertraagd tot eind 2020. Dat heeft de luchthaven donderdag gemeld. Reden is volgens een woordvoerder dat de nieuwe A-pier voor meer soorten vluchten en passagiers moet kunnen worden ingezet dan aanvankelijk gepland was.

De nieuwe, „flexibel inzetbare” A-pier moet gebruikt worden voor vluchten van en naar Schengenlanden en niet-Schengenlanden, en door overstappers. Omdat de plannen voor de pier, de negende op Schiphol, zijn veranderd liep de aanbestedingsprocedure vertraging op, zegt de woordvoerder, waarna ook de bouw nog langer blijkt te duren dan gepland.

Druk op de luchthaven

Het „was fijn geweest” als de pier al eerder open kon. Dan zou er al eind dit jaar meer plek zijn geweest voor veiligheidscontroles. „Reizigers zullen nu ervaren dat het druk is, dat zal nog even hetzelfde blijven. Maar er gaat geen vliegtuig meer of minder en geen passagier meer of minder.”

De twee jaar geleden aangekondigde hal krijgt een oppervlakte van 55.000 vierkante meter, zo’n elf voetbalvelden. Er komen vijf gates voor ‘smalle’ vliegtuigen (met één gangpad) en drie gates voor brede vliegtuigen (met meerdere gangpaden).

Schiphol heeft een limiet van 500.000 ‘vliegbewegingen’ (het starten of landen van een vliegtuig) per jaar, zeker tot eind 2020. Daar zit het vliegveld nu al aan. Vanaf 2021 stijgt dit mogelijk naar 550.000 vluchten. De opening van de pier zou daar dan mee samenvallen.

Capaciteitsprobleem

De luchthaven heeft al enige tijd een capaciteitsprobleem. In de meivakantie, die eind volgende week begint, verwacht Schiphol 5,4 miljoen passagiers. De meidrukte zorgde de afgelopen jaren voor vertragingen en lange rijen bij de veiligheidscontrole. Vorig jaar kwam daar ook nog een stroomstoring bovenop, waardoor de luchthaven enkele uren ‘op slot’ ging. Ernstige vertragingen een jaar eerder, in 2017, leidden tot een schadeclaim van KLM.