Netflix schrijft recordaantal abonnees bij, maar voorspelt afzwakking groei

Nooit eerder kreeg het bedrijf er zo veel nieuwe klanten bij als begin dit jaar, maar vooruitzichten stellen teleur.

Het kantoor van Netflix in Hollywood.
Het kantoor van Netflix in Hollywood. Foto Lucy Nicholson/Reuters

Nooit eerder heeft Netflix zo veel nieuwe abonnees mogen bijschrijven als in de eerste drie maanden van dit jaar, maar toch stellen de vooruitzichten teleur. Van januari tot maart 2019 kwamen er weliswaar 9,6 miljoen klanten bij, bleek woensdag uit nieuwe cijfers, maar voor het tweede kwartaal verwacht het bedrijf nog maar een groei van 5 miljoen klanten. Dat zijn er 900.000 minder dan in dezelfde periode in 2018, en bovendien minder dan analisten hadden voorspeld.

Netflix groeide ondanks een aanzienlijke prijsverhoging in de Verenigde Staten (van 11 naar 13 dollar per maand) en naderende nieuwe streamingdiensten van giganten Disney en Apple. Het bedrijf telde 148,9 miljoen betaalde abonnementen, goed voor 4,5 miljard dollar (4 miljard euro) omzet en 584 miljoen dollar winst (EBITDA).

Lees ook: Disney zet agressieve stap in strijd met Netflix

Duurder

Een verklaring voor de relatief teleurstellende groeiverwachting voor het tweede kwartaal gaf Netflix niet. De invloed van de prijsverhogingen zegt het bedrijf klein te achten: op de korte termijn kunnen misschien wat abonnees afhaken, stelt het bedrijf, maar op de langere termijn zal de groei geen last hebben van de hogere kosten.

Ziek thuis viel techcolumnist Marc Hijink op dat hij zijn favoriete series moeilijk kan vinden. Lees ook: Waarom Netflix graag irritant is

Naast Canada en de VS worden ook de prijzen in Brazilië, Mexico en “delen van Europa” aangepast, schrijft het bedrijf bij de kwartaalcijfers. Of Nederland een van die landen zal zijn, is nog onzeker. Netflix is actief in 190 landen.