Recensie

Recensie Muziek

Begeesterd gezongen meesterwerk

    • Joep Stapel

Tegen het eind van zijn leven componeerde supervirtuoos en proto-popster Liszt een aantal kale, uitgepuurde stukken die niemand begreep. De veertien staties van Via Crucis voor koor en piano bevatten minder noten dan veertien willekeurige vroege Liszt-maten. Reinbert de Leeuw (80) heeft een levenslange fascinatie voor zulke unzeitgemäße radicaliteit en kan als geen ander de zeggingskracht ervan voor het voetlicht brengen. Twee keer al won hij een Edison voor Via Crucis: met de pianosolo-versie (2012) en met het Nederlands Kamerkoor (1986). Nu heeft De Leeuw Via Crucis opnieuw vastgelegd, met een ander topkoor, Collegium Vocale Gent. Overdreven? Nee, een waardevolle, gerijpte aanvulling. De nieuwe opname is opvallend sneller, de akoestiek is ruimer en de contrasten zijn uitgesprokener. Ook in details schuilen verschillen: zo klinkt het ‘Jesus cadit’ nu schroeiender, het ‘Stabat mater’ lichter en onthechter. Wat blijft is een begeesterd gezongen meesterwerk.