Martin Winterkorn

Duitse justitie klaagt voormalig VW-topman aan om dieselschandaal

Ex-VW chef Martin Winterkorn
Ex-VW chef Martin Winterkorn Foto Odd ANDERSEN / AFP

Voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn is maandag aangeklaagd door het Duitse Openbaar Ministerie vanwege zijn aandeel in het dieselschandaal. Hem en vier andere leidinggevenden bij de Duitse autofabrikant wordt fraude, misbruik van vertrouwen en oneerlijke concurrentie ten laste gelegd, meldde de krant Süddeutsche Zeitung. Het vijftal hangen gevangenisstraffen van zes maanden tot tien jaar boven het hoofd. Mogelijk moeten zij ook bonussen tot 11 miljoen euro terugbetalen.

De 71-jarige Winterkorn, die kort na het uitbreken van het schandaal vertrok als topman, wordt verweten dat hij als hoogste baas bij het autoconcern niet heeft voorkomen dat gesjoemeld werd met de software van miljoenen Volkswagen-auto’s. Hierdoor scoorden de voertuigen schoner op emissietests dan zij eigenlijk waren. Winterkorn beweerde altijd dat hij pas op de hoogte was gebracht kort voordat het schandaal in september 2015 naar buiten kwam. Volgens de Duitse aanklager wist de bestuursvoorzitter echter sinds mei 2014 al van de sjoemelsoftware. Wie de andere vier verdachte managers zijn, heeft het Duitse OM niet bekendgemaakt.

Het Duitse OM meent dat het gesjoemel met de software al in 2006 begon. Volkswagen installeerde software die ertoe bijdroeg dat auto’s tijdens emissietesten beter presteerden. De software herkende dat een auto zich op rollerbanken bevond en niet op de weg. In 2014 zou een software-update zijn doorgevoerd die de ware reden voor de verhoogde emissies tijdens het rijden op de weg moest maskeren.

Vorig jaar vaardigden Amerikaanse aanklagers al een arrestatiebevel uit tegen Winterkorn. Hij en zes andere huidige en voormalige Volkswagen-bestuurders werden aangeklaagd, maar niet aan de Verenigde Staten uitgeleverd door Duitsland. Ingenieur James Liang en topbestuurder Oliver Schmidt werden wel veroordeeld in de VS. Zij kregen gevangenisstraffen van respectievelijk drie en zeven jaar. Volkswagen heeft sinds het uitbreken van het dieselschandaal naar schatting al zo’n 30 miljard euro aan schadevergoedingen en boetes betaalt.