Opinie

Een zwart gat dat tot nadenken stemt

Een blauw-witte planeet, half beschenen door de zon, komt op boven het rauwe, desolate oppervlak van de maan. Earthrise, zoals de opname zou gaan heten die astronaut William Anders in december 1968 nam van de aarde, wordt terecht gezien als een iconische foto. Hij toonde onze planeet zoals we hem nog nooit hadden gezien: prachtig en dierbaar, tegen de achtergrond van het onmetelijke heelal. En moederziel alleen. De boodschap: hier zou de mensheid het voorlopig mee moeten doen. Of misschien wel altijd. Earthrise gaf een belangrijke impuls aan de toen nog jonge milieubeweging.

Er zijn de afgelopen twee decennia tal van andere planeten ontdekt buiten ons eigen zonnestelsel. Misschien zijn er wel ontelbaar veel, inclusief theoretisch bewoonbare. Maar zelfs de dichtstbijzijnde liggen op een afstand die prohibitief groot is. Aandrijvingen die ons er zouden kunnen brengen, bevinden zich letterlijk in het domein van de sciencefiction.

Maar onbereikbaarheid doet niets af aan nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht. De Hubble-ruimtetelescoop bracht al adembenemend beeldmateriaal van het heelal. Ruimtesondes maakten tot de verbeelding sprekende opnames van de planeten, en hun manen, in ons eigen zonnestelsel. En vorige week werd een nieuwe foto onthuld, die misschien wel even iconisch kan worden als Earthrise.

Een internationaal team van astronomen, onder wie ook enkele van de Radboud Universiteit Nijmegen, maakte een opname van een zwart gat. Of beter gezegd: van de schaduw van een zwart gat. Het object is een monster, met de massa van 6,5 miljard zonnen, dat zich 55 miljoen lichtjaar weg bevindt in het hart van het sterrenstelsel M87.