Drukker Roto Smeets vraagt faillissement aan

Bankroet Financiële problemen en dalende oplages van bladen doen het bedrijf de das om. De drukker hoopt op een doorstart.

De drukkerij in Deventer van Roto Smeets, dat dinsdag faillissement aanvroeg
De drukkerij in Deventer van Roto Smeets, dat dinsdag faillissement aanvroeg Foto Rien Zilvold

Elsevier, Voetbal International, Donald Duck, Libelle. Kijk in een willekeurig tijdschrift eens in het colofon en de kans is groot dat je bij drukkerij ‘Roto Smeets’ ziet staan. Het was de kracht maar tegelijkertijd het zwakke punt van het bedrijf dat dinsdag het faillissement aanvroeg. De grootste drukker van Nederland kan niet meer aan de betalingsverplichten voldoen.

Roto Smeets focust zich al decennia op tijdschriften en kranten. Zo’n vijfhonderd worden er nu nog gedrukt. Met speciale diepdrukmachines biedt het bedrijf, dat tot 2015 beursgenoteerd was, een kwaliteit waar weinig concurrenten tegenop kunnen.

Maar met de teruglopende oplages van veel bladen daalden ook de inkomsten. Door overcapaciteit worden de persen al een tijd niet volledig gebruikt. Het leidde tot een nettoverlies van 4,1 miljoen euro in 2016, het laatste volledig zelfstandige jaar. Vestigingen in Utrecht en Etten-Leur sloten afgelopen jaren al de deuren. Het personeelsbestand liep na reorganisaties terug van bijna 4.000 mensen begin deze eeuw tot 800 nu.

Roto Smeets heeft nu nog drie drukkerijen: in Weert, Deventer en Doetinchem, het vroegere Senefelder Misset. Het bedrijf onderzoekt een mogelijke doorstart.

Koninklijk

Begonnen in 1830 in Weert groeide drukkerij Smeets uit tot een begrip in Nederland. Encyclopedieën, sigarenbandjes, de Ikea-catalogus: de portefeuille was divers. Het bedrijf ontving in 1980 zelfs het predikaat ‘koninklijk’. De drukker was toen al even onderdeel van uitgeefconcern VNU.

De gloriejaren waren de jaren zeventig en tachtig, toen de focus vooral op de tijdschriften en kranten lag. Smeets profiteerde in die tijd van de oplagegroei die de bladen doormaakten. Het bedrijf investeerde fors in zogeheten diepdrukpersen. Letters worden daarbij in de vorm gegraveerd en met inkt overgebracht op papier.

Lees hier dit achtergrondartikel over de uitdagingen waarvoor de drukkerijen al in 2005 stonden

„Een dure techniek die je alleen voor grote oplages gebruikt”, stelt onderzoeker Jos Teunen van GOC, een kenniscentrum voor de grafische sector. „Bij teruglopende oplages kost het veel om die persen in te zetten.”

Concurrenten stapten over op goedkopere technieken zoals offsetdruk. „Steeds meer bedrijven richtten zich op het drukken van kleine oplages”, zegt Teunen. „De concurrentie is moordend, waardoor Roto Smeets de prijzen nauwelijks kon verhogen.”

Capaciteit opkopen

Om de problemen het hoofd te bieden liet Roto Smeets zich in 2017 overnemen door CirclePrinters. Samen vormden ze de Circle Media Group (CMG), een Engels concern met een hoofdvestiging in Amstelveen. CMG heeft drukkerijen in tien Europese landen en had in 2018 een omzet van 500 miljoen euro. Het bedrijf is daarmee de derde drukkerij van Europa, achter het Duitse Bertelsmann en het Britse Walstead.

Aangezien de terugloop in oplages niet te keren bleek, richtte CMG zich op overnames. Door concurrenten op te kopen hoopte het concern capaciteit uit de markt te halen. Onder meer het Duitse Körner Druck en het Belgische Corelio Printing werden zo in 2018 aan de portefeuille toegevoegd.

De laatste maanden doken echter steeds meer verhalen op over problemen bij Europese dochterbedrijven. Zo sloot Hélio Charleroi begin dit jaar de deuren en kampt de drukkerij in het Spaanse Seseña met betaalachterstanden. De Europese vakbond voor de grafische sector stelde daarom een lijst met klachten op en zei te vrezen voor meer sluitingen.

Maandag maakte CMG bekend uitstel van betaling te hebben aangevraagd voor Roto Smeets. Het bedrijf heeft te weinig geld in kas om de lonen te betalen. Daarnaast zouden leveranciers al maanden te laat betaald worden. Dinsdag werd dus het faillissement aangevraagd.

Wat dit voor het drukken van de bladen betekent, is nog onduidelijk. Uitgever Sanoma, dat veel titels bij Roto Smeets laat drukken, zei dinsdag nog dat ze alternatieven achter de hand heeft. Welke opties dat zijn wil het mediabedrijf niet zeggen. „Geen paniek, er wordt gewoon geprint. De jonge lezer krijgt deze week gewoon zijn Donald Duck.”