Schoenfamilie Termeer begeeft zich op nieuw terrein

Termeer Groep Nieuwe eigenaar Sissy-Boy

De Tilburgse familie Termeer, met merken als Sacha al meer dan een eeuw groot in schoenen, koopt winkelketen Sissy-Boy.

Hoeveel van de 45 winkels en ongeveer 600 werknemers van Sissy-Boy meegaan naar de nieuwe eigenaar is nog niet duidelijk.
Hoeveel van de 45 winkels en ongeveer 600 werknemers van Sissy-Boy meegaan naar de nieuwe eigenaar is nog niet duidelijk. Foto’s Koen van Weel/ANP

De aankondiging is nagenoeg hetzelfde, alleen het onderwerp verschilt. In het persbericht waarin zaterdag werd medegedeeld dat winkelketen Sissy-Boy tóch een doorstart maakt, manifesteert koper Termeer Groep zich nadrukkelijk als familiebedrijf. Want familiebedrijven zijn „de ruggengraat van onze economie”, zo luidt de boodschap. Het zijn ondernemers met „passie”, die „de juiste voedingsbodem bieden” aan een keten als Sissy-Boy.

Het zijn precies de woorden die de familie Termeer uit Tilburg drie jaar geleden ook al koos. Toen kocht Termeer Groep schoenenketen Manfield uit de inboedel van het failliete moederbedrijf Macintosh, tevens eigenaar van onder meer Dolcis, Invito en Steve Madden. „Manfield wordt weer onderdeel van een familiebedrijf, zoals het ooit in 1902 is opgericht”, voegde de familie achter de schoenenwinkels van Sacha er destijds aan toe. Met andere woorden: weg van het enorme detailhandelsconcern waar Manfield een van de vele merken was, terug naar het oude.

Lees ook: Sissy-Boy maakt toch doorstart dankzij overname door Termeer Groep

Schoenen en leer

Sissy-Boy bewandelt nu diezelfde weg. De verkoper van kleding en woonaccessoires begon in 1982 als familiebedrijf, maar werd na het overlijden van oprichter Michael Smit in 2012 verkocht aan de Nederlandse investeerder Varova. Daar moest het samen met merken zoals Gsus, Kings of Indigo, Tumble ’n Dry en J.C. Rags een groot Europees kledingbedrijf gaan vormen. Maar Varova verslikte zich in zijn ambities en sleurde bijna alle dochters mee in zijn val. Ook opvolger Brand Retail Group kreeg Sissy-Boy niet meer winstgevend.

Door de winkelketen nu „op te nemen in onze familie” denkt de Termeer Groep (75,8 miljoen euro omzet in 2017, ruim 500 werknemers) Sissy-Boy „weer een mooie toekomst” te kunnen geven. Want Sissy-Boy is „een prachtig merk” dat van „grote toegevoegde waarde in de winkelstraat” is, aldus topman Ward Termeer in de toelichting. Hoeveel van de 45 winkels en ongeveer 600 werknemers meegaan naar de nieuwe eigenaar is nog niet duidelijk. Het streven is „zoveel mogelijk”.

Met de overname van Sissy-Boy begeeft de familie Termeer zich op tot nu toe onbekend terrein. Al vier generaties specialiseert het bedrijf zich in schoenen en leer. Het was overgrootvader Lambertus Termeer die in 1909 aan het Smidspad in Tilburg de eerste schoenwinkel opende. Zijn zoon Jacques verhuisde die winkel naar de Heuvelstraat, in het centrum van de stad. Hij opende ook een tweede en derde filiaal.

De naam Sacha volgde pas in de jaren zeventig, toen ook kleinzoon Bert bij het bedrijf ging werken. Hij groeide op in het tijdperk van flowerpower en ging graag en veel op stap. Volgens Bert ontbrak het in Nederland aan gedurfde schoenen om op uit te gaan. Hij besloot ze zelf te maken en opende onder de naam Sacha een boetiek in Amsterdam vol wilde, excentrieke modellen met glitters, slangenleer en eindeloze plateauzolen.

Alleen eigen producten

Achterkleinzoon Ward Termeer, een neefje van Bert, werkt inmiddels vijftien jaar bij Sacha, waarvan de laatste acht als topman. Dat de familie zich straks niet alleen meer op schoenen richt, maar ook op mode en lifestyle, ziet hij als „een logische stap” in de strategie van zijn bedrijf. Want het soort product mag dan verschillen, de aanpak is min of meer dezelfde. Net als Sacha en Manfield verkoopt ook Sissy-Boy vrijwel alleen maar eigen producten. Alleen producten van anderen die zó hip zijn dat je er niet omheen kan, worden toegelaten in de winkel. De gedachte daarachter is dat eigen producten daardoor uitgroeien tot een merknaam op zich.

Op het moment dat de vierde generatie Termeer bij Sacha begon, was het bedrijf uitgegroeid tot een keten met bijna veertig filialen. Op het hoogtepunt in 2015 waren dat er ongeveer tachtig, verdeeld over vijf landen. Toch bleek ook Sacha niet ongevoelig voor de crisis die de winkelstraat de laatste jaren trof. De winkelketen besloot vestigingen „die niet meer pasten” daarom te sluiten of te verhuizen, aldus een woordvoerder.

Het aantal winkels werd de laatste jaren met ongeveer twintig teruggedrongen. Vrijwel alle filialen in Frankrijk en Duitsland gingen dicht. Met resultaat: met de overgebleven winkels boekt de Termeer Groep al enkele jaren achtereen winst. Vorig jaar was het nettoresultaat ruim 2 miljoen euro.