Game of Thrones maakt beloftes waar

Fantasyserie De eerste aflevering van Game of Thrones was een ijzersterke opening van het laatste seizoen. Zelfs de beruchte bordeelscène is terug.

Kit Harington als Jon Snow, links, en Emilia Clarke als Daenerys Targaryen in een scene uit aflevering 1 van seizoen 8 van 'Game of Thrones'.
Kit Harington als Jon Snow, links, en Emilia Clarke als Daenerys Targaryen in een scene uit aflevering 1 van seizoen 8 van 'Game of Thrones'. Foto Ziggo/HBO

Game of Thrones, de serie die het tv-landschap blijvend heeft veranderd, begint zijn laatste seizoen met de voetstappen van een kleine noorderling in de sneeuw. Een jongetje uit Winterfell klimt in een boom zodat hij de grote weg kan overzien; zijn versnelde ademhaling lijkt gelijk te lopen met de opwinding van het trouwe Game of Thrones-publiek. Na twee jaar speculeren worden de liefhebbers van de serie eindelijk beloond, met een meesterlijke opening van het slotseizoen.

Ook in het laatste seizoen zijn voetafdrukken in de sneeuw nog een synoniem voor een onontgonnen terrein. De fantasyserie is niet afgerond door zijn schepper George R.R. Martin. Terwijl fans openlijk betwijfelen of het de zeventigjarige schrijver nog zal lukken om de boekenreeks af te maken, rustte op de schouders van showrunners David Benioff en D.B. Weiss de verantwoordelijkheid om de filmadaptatie tot een waardig einde te brengen.

Geraffineerde dialogen

De eerste aflevering, geregisseerd door Game of Thrones-veteraan David Nutter die onder andere verantwoordelijk was voor het uitvoeren van de Red Wedding, maakt de hoge verwachtingen waar. Waar de serie in de laatste twee seizoenen door te snel aan elkaar geknoopte verhaallijntjes en groteske actiescenes aan kracht inboette, blinkt de eerste aflevering van seizoen acht uit door de tijd die wordt genomen voor geraffineerde dialogen en interacties tussen de personages.

Rekeningen die vereffend moeten worden laten zich niet parkeren

Dat gaat niet ten kostte van de spanning. Integendeel. Ook ten tijde van een immense dreiging laten rekeningen die vereffend moeten worden zich niet parkeren, en dat geeft de fantasyserie een menselijker gezicht. De ervaren cast die al ruim acht jaar samenwerkt vertolkt haar rollen met zichtbaar vertrouwen en plezier. Acteurs die sinds seizoen een al niet meer in dezelfde scene hebben gestaan worden in deze eerste aflevering herenigd.

Ook het narratief grijpt terug op elementen die zichzelf in de beginjaren bewezen hebben; de gevatte filosofieën van spindoctors Varys en Tyrion, de harde oneliners van vechtersbazen The Hound en Bronn, en zelfs de beruchte bordeelscene – waarin vrouwelijk naakt decoratief is voor een mannelijk plot – maakt een comeback.

Zombieleger

De horror in het verhaal staat in het teken van de onvermijdelijke invasie, en blaast leven in de angst voor het zombieleger White Walkers dat onderweg is naar Winterfell.

En dan is er, ondanks of dankzij het ongekend grote budget, het opmerkelijke oog voor detail. In een close-up zijn het de kleine speldjes in het haar van Yara Greyjoy die een kwetsbare kant in haar ijzersterke karakter aanraken. De kostuums sluiten naadloos aan bij de personages. De witte mantel van Daenerys Targaryen is rood doorwrocht; treedt ze in de voetsporen van haar vader, de despoot The Mad King, en breekt de neiging tot bloed verspillen door haar witte blazoen?

Niet alle vragen worden beantwoord. Toch maakt de serie vaart; veel zorgvuldig opgebouwde plotontwikkelingen worden in deze aflevering op de kaart gezet. De hooggespannen verwachtingen hebben Benioff en Weiss niet in de weg gezeten, maar juist vleugels gegeven. Het is ze gelukt om een ongekend groot en meeslepend fantasy-epos te laten zien, zonder het oog voor menselijke verhoudingen verliezen.

Dat is wat Game of Thrones zo geliefd gemaakt. De serie houdt van een grap, en staat tegelijkertijd met de overtuigingskracht van een hongerige draak.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.