Facebook is nu té streng met advertenties, klagen Europese fracties

Europese verkiezingen Na alle kritiek over ongewilde politieke beïnvloeding, is Facebook een stuk strenger geworden met advertenties. Tot grote frustratie van de mensen die campagne voeren voor de Europese verkiezingen.

Foto Dado Ruvic

Vanaf vandaag gaan de verscherpte Facebook-regels in voor politiek adverteren, en die pakken desastreus uit voor de politieke fracties (‘families’) in het Europees parlement. Het komt er in het ergste geval op neer dat ze hun Facebook-campagnes, in opmaat naar de Europese verkiezingen in mei, moeten staken. „Rampzalig, want Facebook is voor ons de snelste en makkelijkste manier om kiezers te bereiken”, zegt een bron binnen het campagneteam van de Europese liberalen (ALDE).

Na alle recente kritiek op Facebook - vanwege haar rol als ongefilterd doorgeefluik voor trollenfabrieken met kwaadaardige bedoelingen – eist Zuckerbergs bedrijf nu van elke politieke adverteerder een ‘nationaal profiel’. Opereer je niet vanuit één gebouw, met één algemeen telefoonnummer, geregistreerd in één land, dan besta je voor Facebook niet.

Lees ook: Kamer eist openheid afzender politieke advertenties Facebook

Er is veel kritiek op in het EP, waar het bestaansrecht van de politieke families juist een níet-nationaal, maar pan-Europees karakter heeft. Iedere familie is er opgebouwd uit delegaties uit verschillende landen. Neem ALDE: VVD en D66 zijn er lid van, maar ook Belgische, Spaanse en Slowaakse liberalen.

Hetzelfde geldt ook voor de andere Europese fracties. Elke familie heeft naast een gezamenlijk partijkantoor ook zusterkantoren verspreid over Europa. Op hun gezamenlijke Facebookaccount bereiken ze hun aanhang in heel Europa – doeltreffend en in de geest van de Europese democratie. Maar vanaf vandaag is dat dus niet meer mogelijk.

„We stuiten bij Facebook op een muur van arrogantie en onbegrip”, zegt Sybren Kooistra van het Europese campagneteam van de Groenen. Hij noemt Facebooks aanscherping van de regels een „schijnoplossing die schadelijk is voor politieke organisaties die zich wél netjes gedragen.” Kooistra noemt het „onacceptabel hoe Facebook hiermee de verkiezingen beïnvloedt.”

Bijna alle families hadden het merendeel van hun campagnebudget juist ingezet op Facebook. Ze bezinnen zich nu op andere campagnestrategieën.

Facebook is niet van plan het beleid te wijzigen. In een reactie laat het bedrijf desgevraagd weten dat het een vereiste blijft dat de indiener van een advertentie voor een bepaald land ook eerst moet aantonen dat hij of zij daar gevestigd is.