De Fundatie koopt vroeg werk Neo Rauch

Kunstmarkt Museum de Fundatie in Zwolle heeft een zeldzaam vroeg werk van de Duitse schilder Neo Rauch verworven. Met de aankoop van ‘Tal’ (1999) beschikt het museum nu over een ensemble van zes werken van Rauch.

Neo Rauch, Tal, 1999. Olieverf op doek, 200 x 250 cm.
Neo Rauch, Tal, 1999. Olieverf op doek, 200 x 250 cm. Foto Neo Rauch c/o Pictoright Amsterdam 2018

Het Zwolse Museum de Fundatie heeft een belangrijk schilderij uit het vroege oeuvre van Neo Rauch gekocht. Het doek Tal uit 1999 werd aangekocht voor 650.000 euro bij Rauchs vaste galeries David Zwirner en Eigen + Art. De aankoop is bijzonder, omdat vroege werken van Rauch nauwelijks beschikbaar zijn op de kunstmarkt. Het schilderij kon verworven worden dankzij financiële steun van de BankGiro Loterij, de Vereniging Rembrandt (Titus Fonds) en het Mondriaan Fonds.

Rauch (Leipzig, 1960) is een van de bekendste en best verkopende Duitse schilders. Hij groeide op in de tijd van de DDR en werkt in een figuratieve stijl die herinnert aan het sociaal-realisme uit die jaren, maar mengt ook elementen uit cartoons en popart in zijn composities. Als belangrijkste vertegenwoordiger van de zogeheten Neue Leipziger Schule schildert Rauch zijn surrealistische visioenen in nostalgische, vale DDR-kleuren, maar mengt die ook met actuele thema’s.

Tal is gemaakt in 1999, het jaar van Rauchs internationale doorbraak. In februari van dat jaar werd de schilder op de Armory Show in New York opgemerkt door Roberta Smith, recensent van de New York Times. Vanaf dat moment kregen Amerikaanse musea en verzamelaars hem in het vizier. Via de Verenigde Staten brak hij ook door in Europa, waar hij in 2002 de Vincent Award ontving.

De letters TAL op de voorgrond van het schilderij zijn mogelijk geïnspireerd op de containers van megaconcern TAL International die Rauch zag in de havens van New York, vlakbij de Armory Show. De monochrome kleuren verwijzen naar oude stripverhalen. De trap die als rails op de grond ligt en de twee kruizen die gevormd worden door de wieken en stokken verwijzen naar de tragische biografie van Rauch. De schilder verloor zijn beide ouders, twee kunststudenten van 19 en 21 jaar, bij een treinongeluk toen hij vier weken oud was. Rauch groeide op bij zijn grootouders in het Oost-Duitse Aschersleben, een plek die terugkomt in de architectuur op het schilderij.

Tal was in het voorjaar van 2018 te zien in de Fundatie op de tentoonstelling Neo Rauch Dromos Schilderijen 1993-2017. Volgens Fundatie-directeur Ralph Keuning hechtte Rauch er zelf aan dat het schilderij in de expositie zou komen. „Het is voor hem een sleutelwerk. We hebben galerie David Zwirner gevraagd of we het werk na afloop van de tentoonstelling in bruikleen mochten houden. Dat verzoek werd ingewilligd, maar het was zonneklaar dat het ook zo weer verhandeld kon worden.” Dus ging Keuning zelf op zoek naar financiers. „De galeries van Rauch hebben ons toen een genereus aanbod gedaan en het ver onder de verzekerde waarde van 920.000 euro aan ons verkocht.”

Lees ook de reportage over het atelier van Neo Rauch in Leipzig

Met de recente aankoop kan de Fundatie nu een voor Nederland uniek ensemble van zes werken van Rauch tentoonstellen. Naast Tal mocht het museum na de expositie ook de schilderijen Neujahr (collectie Broere Charitable Foundation) en Der Lehrling (collectie Arthouse) in bruikleen houden. Ook kreeg het museum twee litho’s geschonken (Zeiger en Schilfer). Al deze werken zijn nu in de vaste opstelling te zien, samen met een eerdere aankoop van de Fundatie, het doek Gewitterfront uit 2016.