Opinie

    • Stijn Bronzwaer

Hoe krachtig één enkel beeld kan zijn

Journalistiek is wat journalisten met nieuws doen. Dat was voor NRC decennialang vooral tekst, met soms nog een klein fotootje in de hoek van een broadsheetpagina. Dat is gelukkig veranderd.

Deze allereerste foto van een zwart gat toont het superzware zwarte gat in de kern van het sterrenstelsel M87.
Deze allereerste foto van een zwart gat toont het superzware zwarte gat in de kern van het sterrenstelsel M87. Foto EHT Collaboration

Het meest spectaculaire nieuws van afgelopen week kwam uit het heelal. Een internationaal team met daarin astronomen van de Radboud Universiteit in Nijmegen presenteerde woensdag namelijk de allereerste foto van (de schaduw van) een zwart gat.

Een mooie gelegenheid eens alles te leren over elliptische reuzenstelsels, waarnemingshorizons en termen als ‘Sgr. A*’. En ons te realiseren hoe krachtig één enkel beeld kan zijn.

Daar kwamen donderdagavond de World Press Photos bij, de belangrijkste persfotoprijs ter wereld, met de migrantencrisis als belangrijkste foto-onderwerp dit jaar. De Amerikaan John Moore maakte de winnende foto van het tweejarige Hondurese kind Yanela, dat huilend toekijkt hoe haar moeder aan de Mexicaanse grens wordt gefouilleerd.

Yanela, hier bijna twee jaar oud, uit Honduras kijkt toe hoe haar moeder Sandra Sanchez wordt gefouilleerd aan de Mexicaans-Amerikaanse grens in Texas. De foto bepaalde voor een groot deel het beeld van het debat over het scheiden van migrantenkinderen en hun ouders. Yana werd overigens niet gescheiden van haar moeder. Foto John Moore/Getty Images

Journalistiek is wat journalisten met nieuws doen. Dat was voor NRC decennialang vooral tekst, met soms nog een fotootje in de hoek van een broadsheetpagina. Dat is gelukkig veranderd. Op de redactie heerst nu de overtuiging dat we de beste verhalen vertellen als vorm, beeld en tekst elkaar versterken. Dat gaat gepaard met continu overleg (en ja, ook soms felle discussies) over welke kop, foto of graphic we het beste kunnen gebruiken.

Op de site pakken we steeds vaker uit met speciale online vormgeving met veel aandacht voor fotografie, zoals bij dit verhaal over Erwin Olaf en bij deze serie over gezinnen die een moeder moeten missen van fotografe Ilvy Njiokiktjien. Of kiezen we voor een vorm die op de redactie ‘een Raqqa’ is gaan heten: we zetten deze vorm voor het eerst in bij een reportage van correspondent Gert van Langendonck in Syrië. De Raqqa is een nieuwe verhaalvorm waar we video, audio en fotografie combineren.

Oh ja, en (een beetje) tekst. Want de beste beelden hebben doorgaans niet zo veel letters nodig.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.