Brieven

Brieven

Illustratie
Illustratie Cyprian Koscielniak

In het Commentaar van 9 april wordt de fietsende expat met helm als lichtend voorbeeld gesteld voor de Hollandse fietser die zich blootshoofds in het dagelijkse verkeer begeeft (Wie op wielen vrij wil zijn, moet zich aanpassen). De redenering is onjuist en kortzichtig. De volgende stap is dat ook voetgangers zich moeten tooien met helm, kuras en scheenbeschermers alvorens de stadsjungle te betreden. Fietsen met een gang van 15 à 20 kilometer per uur is geen gevaarlijke sport, maar een milieuvriendelijke en gezonde manier van vervoer die we, in ons kleine land met compacte steden, moeten koesteren. We kunnen beter het uitdijende wagenpark kritisch bekijken. Rijdend door de middeleeuwse straten van mijn stad moet ik regelmatig met fiets en al de stoep op om niet te worden overreden door het equivalent van een kleine tank waarvan de inzittende kennelijk de vrijheid mag hebben een onevenredig beslag op de openbare ruimte te leggen en anderen in gevaar te brengen. Op een plek van de gemiddelde auto passen zéker vier fietsers, inclusief kinderzitjes en boodschappentassen. Die fietsers zijn stukken gezonder dan de niet-fietsers, ondanks het feit dat hun longen dagelijks belaagd worden door rijdende fijnstofbommen, waar die helm echt niet tegen helpt. Laat de fietser fier rondrijden. Als er vrijheidsbeperkende maatregelen moeten worden genomen, zijn er eerst andere verkeerscategorieën. Wat dat betreft is het Amsterdamse initiatief alleen maar toe te juichen.