‘Sluiting dreigt voor Hudson’s Bay in Nederland’

Winkelketen De verliezen bij Hudson’s Bay in Nederland dreigen de komende jaren op te lopen tot 1 miljard, blijkt uit interne documenten die tijdschrift Wirtschaftswoche heeft ingezien.

Een medewerker van Hudson's Bay in winkelcentrum Hoog Catharijne tijdens de opening in maart. De winkelketen kwam in het najaar van 2017 naar Nederland met de ambitie om „hét warenhuis van de toekomst” neer te zetten.
Een medewerker van Hudson's Bay in winkelcentrum Hoog Catharijne tijdens de opening in maart. De winkelketen kwam in het najaar van 2017 naar Nederland met de ambitie om „hét warenhuis van de toekomst” neer te zetten. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Nog geen twee jaar nadat Hudson’s Bay zijn eerste warenhuizen in Nederland opende, dreigt de winkelketen het land alweer te verlaten. De vijftien Nederlandse filialen van Hudson’s Bay presteren zo slecht dat het Duitse moederbedrijf Karstadt-Kaufhof overweegt ze te sluiten. Dat staat in interne documenten waaruit het Duitse zakentijdschrift Wirtschaftswoche vrijdag citeert.

Eind vorig jaar schreef De Telegraaf al dat de Nederlandse winkels in 2018 afstevenden op een verlies van 80 miljoen euro. Als er niet wordt ingegrepen, dan stapelen de verliezen in Nederland de komende tien jaar op tot ongeveer een miljard euro, zo schat de eigenaar in een raming. De voordeligste uitweg, zo luidt het advies, is om de Nederlandse tak nog dit jaar te sluiten of failliet te laten gaan. Een woordvoerder wil desgevraagd niet op de plannen reageren.

Hudson’s Bay kwam in het najaar van 2017 naar Nederland met de ambitie om „hét warenhuis van de toekomst” neer te zetten. De winkels waren toen nog eigendom van het Canadese Hudson’s Bay, dat eerder al eigenaar was geworden van het Duitse warenhuis Kaufhof en het Belgische Galeria Inno. Maar vrij snel werd duidelijk dat Hudson’s Bay in Nederland niet zo’n succes ging worden als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. In de Nederlandse winkels werd het nooit echt druk.

Teleurstellende verkoop

Eind vorig jaar besloot het Canadese bedrijf zijn Europese activiteiten onder te brengen bij de Duitse warenhuisketen Karstadt, eigendom van de Oostenrijkse investeerder Signa. Hudson’s Bay bleef wel mede-eigenaar van de winkels, maar gaf het bedrijf in zekere zin uit handen. Signa kreeg de meerderheid van de aandelen in het fusiebedrijf en mocht de top benoemen.

Hudson’s Bay kwam met grote ambities naar Nederland, maar moest zijn plannen steeds verder uitkleden. Lees de reconstructie van het eerste jaar in Nederland: een jaar van gefnuikte ambities

Die eerste maanden samen zijn voor Karstadt-Kaufhof bijzonder moeizaam verlopen, schrijft Wirtschaftswoche nu. Alleen al in februari leed het warenhuisbedrijf een verlies van 20 miljoen euro. De verkoop lag in maart zo’n 10 procent lager dan een jaar eerder en ook de decembermaand – voor winkels de belangrijkste periode – stelde flink teleur.

‘Grote zorg’

In een interview met persbureau DPA zei topman Stephan Fanderl donderdag al dat de fusie tussen Karstadt en de Europese winkels van Hudson’s Bay veel tijd en geld kost. De Nederlandse winkels noemde hij een grote zorg. „Niemand van ons begrijpt waarom bij het toetreden tot de markt zo weinig is gekeken naar de risico’s en zo weinig onderzoek is gedaan naar de behoeften van de Nederlandse consument”, aldus Fanderl.

Gezien de slechte prestaties is het des te opvallender dat Hudson’s Bay onlangs nog twee nieuwe winkels in Nederland opende, in Amstelveen en Utrecht. Het totale aantal winkels komt daarmee op vijftien, plus twee filialen van discountformule Saks Off 5th. Toen Hudson’s Bay naar Nederland kwam, sprak het aanvankelijk nog van twintig winkels. Die ambitie werd in de loop van vorig jaar losgelaten.