Kabinet stemt in met twee varianten van de milieuzone

Gemeenten hanteren nu nog elk hun eigen regels. Met het nieuwe systeem moet een einde komen „aan de wirwar van verschillende zones”.

Een bord geeft het begin van de milieuzone aan.
Een bord geeft het begin van de milieuzone aan. Foto Lex van Lieshout/ANP

Gemeenten met een milieuzone moeten vanaf 2020 kiezen uit twee varianten: ze weren dieselauto’s die ouder zijn dan vijftien of twintig jaar. Ook krijgen milieuzones in heel Nederland hetzelfde bord. Met dit nieuwe systeem is het kabinet vrijdag akkoord gegaan. De milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s en oldtimers, voertuigen die ouder zijn dan veertig jaar.

Lees ook: Kosten en baten van de milieuzone in Rotterdam

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66), die het plan in juni al had gepresenteerd, wil met de nieuwe regels een einde maken „aan de wirwar van verschillende zones”. Automobilisten moeten weten „waar zij aan toe zijn”, aldus de staatssecretaris.

De regels voor milieuzones verschillen nu nog per gemeente. Zo weert Arnhem dieselauto’s van voor 2004, terwijl in Rotterdam dieselauto’s van voor 2001 het centrum niet in mogen. Ook gemeenten die al een milieuzone hebben ingevoerd, moeten vanaf 2020 voldoen aan de nieuwe regels.

Gemeenten mogen zelf beslissen of ze een milieuzone invoeren en hoe groot die is. Onder meer Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Rotterdam hanteren een milieuzone die ervoor moet zorgen dat de lucht in steden schoner wordt.