Grolsch wil niet adverteren bij beschonken BN’ers op tv

Drunk History Een tv-programma waarin dronken BN’ers de geschiedenis navertellen, schiet in het verkeerde keelgat van de alcoholindustrie.

Presentatrice Nance Coolen in Drunk History.
Presentatrice Nance Coolen in Drunk History. Comedy Central

„Ik heb opnames voor een nieuw programma, waarbij het belangrijk is dat ik gebracht en gehaald wordt”, zegt YouTube-ster Nienke Plas in haar vlog van 14 maart. We zien hoe de vlogger door een productieassistente naar een „geheime locatie” wordt gereden. „Het heeft te maken met alcoholische versnaperingen”, vertelt Plas lachend aan haar ‘kijkertjes’. Ze wijst naar de fles wodka bij binnenkomst op de set: „Ik kan niet wachten!” Het blijken nu beelden van de opnames van het nieuwe programma op Comedy Central: Drunk History.

In dit programma vertellen zestien beschonken BN’ers historische verhalen uit de geschiedenis van de Lage Landen. „Zo Nienke jij hebt echt lekker zitten zuipen, zo ken ik je helemaal niet”, horen we zanger en deelnemer Jody Bernal vervolgens zeggen. Ook Jelka van Houten, Victoria Koblenko, Rob Kamphues en Loes Luca zullen onder invloed van alcohol ‘geschiedenisles’ geven.

De originele Amerikaanse versie van Drunk History werd in 2007 bedacht door komiek Derek Waters en kent inmiddels zes seizoenen. Dit succes is niet onopgemerkt gebleven. Australië, het Verenigd Koninkrijk en landen in Zuid-Amerika hebben het format al overgenomen. Nu komt maandagavond 15 april ook Nederland met een eigen versie van de show. Maar daar zitten adverteerders absoluut niet op te wachten.

‘Een beschamende vertoning’

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), een instituut van de alcoholindustrie, is op zijn zachtst gezegd niet blij met het nieuwe programma. Directeur Peter de Wolf: „Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat mensen verantwoord omgaan met het drinken van alcohol en dan zou dit zo mogen worden uitgezonden? Belachelijk. Wij zijn klaar met tv-zenders die op deze manier alcoholmisbruik promoten.”

Ook Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP), een instituut dat ijvert voor het terugdringen van drankgebruik van jongeren, noemt het een beschamende vertoning, ook al is het programma niet in strijd met de formele richtlijnen. „Vragen deze BN’ers zich überhaupt af welke invloed dit ‘voorbeeldgedrag’ heeft op jonge kijkers?”

Twitter avatar ComedyCentralNL Comedy Central NL Donnie warmt zich op voor zijn bezopen verhaal over de zwembad affaire van Johan Cruijff. 15 april om 21:30 uur in Drunk History op Comedy Central! https://t.co/OGrHp3756T

Volgens De Wolf is het echter doeltreffender om niet meer te adverteren op zenders die dit uitzenden dan een moreel appèl te doen aan de BN’ers. „Een aantal bedrijven uit mijn achterban adverteert op Comedy Central. Maar zij vragen zich sterk af of ze dat nu nog wel willen. Ze faciliteren dan een zender die programma’s maakt waarin alcohol verheerlijkt wordt.”

Bierbrouwer Grolsch is een van die adverteerders. Het merk kiest er zelfs voor om voorlopig helemaal niet meer op Comedy Central te adverteren. Koert van ’t Hof, directeur corporate affairs bij Grolsch: „Wij zijn ook niet roomser dan de paus en ik snap dat het grappig bedoeld is om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Maar dit gaat over de grens. We hebben besloten voorlopig niet meer te adverteren op de zender.” Dit houdt volgens Van ’t Hof stand tot dat Comedy Central een duidelijk signaal geeft dat het zich anders wil gaan gedragen rondom het thema van verantwoorde alcoholconsumptie.

Lees ook:Alcohol in kleine hoeveelheden is ook schadelijk

Komisch effect

Volgens de zender zelf staat alcohol echter niet centraal in het programma. Het vertellen van de verhalen onder het genot van hun favoriete drankje zou enkel voor een ‘komisch effect’ zorgen. „De BN’ers mochten zelf bepalen hoeveel alcohol zij nuttigden en werden daarin door ons niet aangemoedigd”, zegt een woordvoerder van Viacom Benelux, waar Comedy Central onder valt. „Ook werden de BN’ers tijdens de opnames begeleid door een verpleegkundige en nauwlettend in de gaten gehouden, voorafgaand, tijdens en na de opnames.”

Jasper Demollin, bekend van tv-programma Streetlab en een van de deelnemers, bevestigt de aanwezigheid van een verpleegster. Dat het programma alcohol zou verheerlijken vindt hij een „vrij dogmatische gedachte”. Demollin: „De focus ligt niet op het dronken zijn, maar op het grappige effect dat het verhaal daardoor krijgt. Jongeren zijn niet achterlijk en drinken toch wel als zij daar zin in hebben.” Tijdens de draaidag maakte Demollin naar eigen zeggen maar één fout: hij ging aan de tequila. „Toen voelde ik ’m flink hangen.”

Drunk History. Vanaf maandag, Comedy Central, 21.30 uur.