Expansie van Uber stokt bij naderende beursgang

Beursgang Uber Het beursdebuut van vervoersnetwerk Uber belooft een van de grootste beursgangen te worden. Nu nog winst maken.

Uber begint met de belangrijkste rit uit de geschiedenis van het bedrijf: de beursgang.

Donderdag diende de taxi-app een officiële aanvraag in bij de Amerikaanse autoriteiten om de stap naar de beurs in New York te zetten. Uber Technologies zou mikken op een bedrijfswaarde van 90 à 100 miljard dollar (zo’n 80 à 90 miljard euro). Daarmee zou het een van de grootste beursgangen uit de geschiedenis worden. Ter vergelijking: toen aandelen Facebook in 2012 voor het eerst verhandeld werden, werd dat netwerk op 104 miljard dollar gewaardeerd (nu 506 miljard). Alibaba startte in 2014 met een waardering van 169 miljard dollar (nu 479 miljard).

Uber droomt van eenzelfde groei, maar heeft moeite de spectaculaire expansie uit de beginjaren vast te houden. Met name de omzet van de taxidienst stokt. In het laatste kwartaal van 2018 daalde die zelfs zelfs licht, tot 2,3 miljard dollar.

Uber begon een mobiele app die het mogelijk maakte om ‘zomaar’ bij iemand in de auto te stappen. Een nieuwe manier van vervoer, mogelijk gemaakt door software die vraag en aanbod bij elkaar brengt en mensen elkaar laat beoordelen.

In de VS kan iedereen Uber-chauffeur worden en is het aanbieden van ritten in je eigen (of geleasede) auto een belangrijke bijverdienste geworden. In veel Europese landen, waaronder Nederland, is Uber aan banden gelegd en mogen alleen chauffeurs met een geldige taxilicentie Uberritten aanbieden.

Onder de bezielende leiding van oprichter en ‘bad boy’ Travis Kalanick raakte Uber verwikkeld in een lange reeks schandalen: datalekken, een seksistische werksfeer, ongelukken met Uber-passagiers, slechte arbeidsvoorwaarden voor Uber-chauffeurs en ruzie met taxi-bonden die in Uber een platform voor beunhazen zien.

Onder druk van investeerders moest Kalanick vertrekken als topman. Hij heeft nog altijd bijna 9 procent van de aandelen, maar geen bijzonder stemrecht dat hem in staat stelt de koers van het bedrijf zelfstandig te bepalen. Uber besloot zich uit grote verlieslijdende markten als China terug te trekken en haalde het Japanse Softbank binnen als een grote investeerder.

Hoewel Uber nog altijd kampt met fundamentele risico’s – zoals de aansprakelijkheidsvraag bij verkeersongevallen – lijkt de nieuwe topman Dara Khosrowshahi erin geslaagd het bedrijf op orde te brengen en klaar te stomen voor de beursgang.

Uit de aanvraag voor de beursnotering blijkt dat Uber vorig jaar een omzet behaalde van 11,2 miljard dollar (9,9 miljard euro), en daarbij 1,8 miljard dollar verlies draaide. Maandelijks maken 91 miljoen mensen gebruik van het platform. Uber had eind vorig jaar bijna 8 miljard dollar aan schulden. Dat bedrag gaat nog oplopen, verwacht het bedrijf, zolang het zijn activiteiten blijft uitbreiden.

De aandelen in het Amerikaanse concern zullen verhandeld worden onder het beurssymbool UBER. Banken Morgan Stanley, Goldman Sachs, Bank of America, Merill Lynch, Barclays en Citigroep gaan Uber helpen bij het beursdebuut. Wanneer de Uberaandelen voor het eerst aangeboden worden, is nog niet bekend.

Eind vorige maand maakte Uber-concurrent Lyft al zijn opwachting op de New Yorkse beurs. Dat concern leek het aanvankelijk goed te doen, maar staat nu ruim 10 dollar onder de introductiekoers van 72 dollar per aandeel. Naar aanleiding daarvan wordt ook Ubers waarde lager ingeschat.

Het bedrijf probeert zijn omzet uit te breiden met diensten als Uber Freight (vrachtvervoer) en Uber Eats (maaltijdbezorging). De omzet van Uber Eats groeit snel en beslaat inmiddels 13 procent van de totale omzet van Uber. Maar het is wel een markt met veel lokale concurrentie.

Zelfrijdende auto’s zouden de kosten moeten drukken van de Uberchauffeurs. Maar Ubers plannen hiermee vielen in duigen na een dodelijk ongeluk en een conflict met Google-dochter Waymo over gestolen technologie. Het gevolg: Uber zal nog jarenlang afhankelijk zijn van menselijke chauffeurs, met al hun salariseisen en onvoorspelbaar rijgedrag