Disney zet agressieve stap in strijd met Netflix

Met Disney+ wordt de tussenhandel overgeslagen. Een late stap, maar wel het krachtigste antwoord tot nu toe van een traditioneel mediaconcern tegen marktleider Netflix.

Disney toonde donderdag voor het eerst de app van streamingdienst Disney+.
Disney toonde donderdag voor het eerst de app van streamingdienst Disney+. Beeld Disney

Mickey Mouse, Marvel en Mary Poppins on demand. Dat is Disney+, de nieuwe digitale videodienst van The Walt Disney Company. De abonneedienst is het krachtigste antwoord tot nu toe van een traditioneel mediaconcern tegen marktleider Netflix.

Vele miljoenen dollar steekt Disney in Disney+ en drie andere digitale videodiensten (EPSN+, Hulu en het Indiase Hotstar) die pas over enkele jaren winstgevend hoeven te zijn. Het mediaconcern maakte donderdag meer details bekend van zijn langverwachte dienst.

Lees ook: Apple TV+ is met Spielberg en Oprah nog geen Netflix-killer

Disney+ is vanaf 12 november beschikbaar in de Verenigde Staten. Eind 2019 en begin 2020 volgt onder meer West-Europa. Over een eerder gerucht dat Disney zijn dienst in Nederland zou willen testen is donderdagavond niets bekendgemaakt.

Disney-topman Bob Iger noemde zijn strategie donderdag tijdens een bijeenkomst met media-analisten „agressief”. „We moeten hier heel serieus en helemaal instappen”, aldus Iger. Om snel marktaandeel te veroveren op Netflix rekent Disney een relatief laag bedrag per maand. Disney+ kost in de VS 6,99 dollar per maand. Voor Netflix betaalt een Amerikaans huishouden maandelijks over het algemeen 12,99 dollar. Disney rekent wereldwijd op 60 tot 90 miljoen abonnees over vijf jaar, in 2024. Netflix heeft op dit moment 139 miljoen abonnees, van wie circa 3 miljoen in Nederland.

Vier vragen over de nieuwe videodienst

1. Wat krijgen de kijkers van Disney+?

Trots gaf Disney donderdag de verzamelde media-analisten een kijkje in zijn ‘schatkamer’ van klassieke animatiefilms. Wie Disney+ neemt krijgt toegang tot geliefde titels als 101 Dalmatiërs en Bambi. Tot de volledige catalogus van Pixar, inclusief A Bug’s Life en Cars. Tot Captain Marvel en andere superheldenfilms van Marvel.

Disney+ bevat verder de eerste en de tweede Star Wars-trilogie. Plus Disney-speelfilms als de Pirates of the Caribbean-reeks, Mary Poppins en The Sound of Music. En meer dan vijfduizend afleveringen van Disney Channel-tv-shows zoals Hannah Montana en documentaires van National Geographic. En voor de fans alle dertig seizoenen van animatieserie The Simpsons. Dat laatste is mogelijk doordat Disney onlangs de overname afrondde van mediaconcern 21st Century Fox.

2. Zijn het alleen oude producties?

Nee, Disney laat ook nieuwe series en films maken voor zijn digitale kijkers. Dat is natuurlijk al de kernactiviteit van het mediabedrijf. In 2020 investeert het concern 1 miljard dollar in ‘originals’. Vier jaar later moet dat zijn gestegen tot 2 miljard dollar. De remake van de klassieker Lady & De Vagebond komt direct naar Disney+. Andere producties volgen na een roulatie in de bioscoop en een beperkte tijd in dvd-verkoop.

Disney heeft onder meer gepland: een nieuwe seizoen van de animatieserie Star Wars: The Clone Wars, een Star Wars-serie genaamd The Mandalorian van Jon Favreau, een speelfilm van de cartoon Phineas en Ferb. Van Marvel komen onder meer een serie over de schurk Loki en een serie over Scarlet Witch. Pixar maakt onder meer de animatieserie Monsters at Work, gebaseerd op de hit Monsters Inc.

Lees ook: Nieuwe streamingdienst voor reality, adventure en crime: Dplay

3. Waarom begint Disney eigenlijk een eigen videodienst?

De digitale dienst is Disney’s antwoord op wat in de VS ‘cord cutting’ wordt genoemd. Mediaconsumenten zetten de schaar in hun tv-kabel. Een groeiend aantal kijkers zegt het traditionele tv-abonnement op en stapt over naar onlinediensten van onder meer Netflix en Amazon.

Het voordeel: daar kijken zij alles wat ze willen op het moment waarop ze dat hen uitkomt. Niet langer de omroepgids maar je persoonlijke voorkeur bepaalt je tv-avondje.

Disney betreedt de video-on-demandmarkt relatief laat. Met name Amerikaanse kijkers hebben al een ruime keuze. In de VS komen bovendien Apple en AT&T’s WarnerMedia (HBO) dit jaar met een eigen video-on-demanddienst. En in Nederland zijn Netflix (3 miljoen abonnees) en RTL’s Videoland (naar schatting een kleine 1 miljoen abonnees) populair.

Niet langer de omroepgids maar je persoonlijke voorkeur bepaalt je tv-avondje

Disney is niet nieuw in dit vak. Het concern heeft al ervaring met video-on-demand. Dankzij de overname van mediaconcern 21st Century Fox heeft het concern nu een meerderheidsbelang in Hulu, de videodienst met ‘rauwer’, meer op volwassenen en minder op families gericht aanbod. Volgens vakblad Variety onderhandelt Disney over het aandeel van 10 procent in Hulu dat WarnerMedia (AT&T) nu heeft.

Het keuzemenu van Disney+.

En Disney lanceerde vorig jaar al ESPN+, de videodienst met sportwedstrijden van sportabonneetak ESPN. Volgens Disney lijdt ESPN+ zowel in 2019 als in 2020 een verlies van 650 miljoen dollar. In 2023 moet de sportkijkdienst winst maken.

‘Sport-on-demand’ vormt ook de technische basis onder Disney’s nieuwe kijkdiensten. Daartoe kocht het mediaconcern – in 2016 en 2017 – voor meer dan 2,5 miljard dollar het bedrijf BAMTech. Dat begon als de nieuwe-mediatak van de Amerikaanse honkbalcompetitie MLB.

Lees ook de column van Marc Hijink: Waarom Netflix graag irritant is

4. Wat betekent de stap van Disney voor andere tv-zenders?

Met Disney+ richt het bedrijf zich meer dan voorheen rechtstreeks op de consument. Het bedrijf slaat de ‘tussenhandel’ over. Zijn animatiefilms en andere audiovisuele producties verkocht Disney vooral aan andere aanbieders. Van traditionele zenders over de hele wereld tot online-bedrijven als Netflix.

In de zomer van 2017 kondigde Disney aan dat het gestaag zijn producties ging terugtrekken van (binnenkort concurrerende) platformen. Ook Nederlands tv-zenders merkten de afgelopen maanden dat het lastiger was om uitzendrechten te verwerven voor producties van Disney en gerelateerde tv-makers.

Voor Disney gaan hierbij de kosten voor de baten uit. Volgens persbureau Reuters loopt ‘The Mouse House’ dit jaar circa 150 miljoen dollar aan licentie-inkomsten mis.