Feministen protesteren tegen anti-machokunst in Milaan

Designbeurs Een grote sculptuur van een vrouwelijk gevormde stoel, vol naalden, bedoeld als anti-macho kunst in Milaan tijdens de designbeurs, wekt de woede van Italiaanse feministen.

Het kunstwerk Maesta sofferente (Lijdende majesteit) van Gaetano Pesce op het domplein in Milaan, tijdens de designweek.
Het kunstwerk Maesta sofferente (Lijdende majesteit) van Gaetano Pesce op het domplein in Milaan, tijdens de designweek. MATTEO BAZZI

Kritiek op de machocultuur? Of juist een kunstwerk dat geweld tegen vrouwen uitlokt?

Een monumentale sculptuur op het plein voor de Duomo in Milaan, gemaakt voor de Salone del Mobile, de jaarlijkse designweek in de stad, heeft geleid tot felle protesten van Italiaanse feministen.

De controverse draait om een acht meter hoge installatie van Gaetano Pesce, een 79-jarige architect en ontwerper. Uitgangspunt van zijn kunstwerk is de Up-fauteuil, een designklassieker die Pesce vijftig jaar geleden ontwierp: een stoel in de vorm van een vrouwentorso, geketend aan een bal als voetenbank. Volgens de ontwerper een verbeelding van het lijden van vrouw.

Een mega-versie van deze stoel heeft Pesce voor de designweek volgeprikt met spelden. Rond de stoel beelden van leeuwen en tijgers die de stoel aanvallen.

Stoel in de vorm van een vrouwentorso, geketend bal als voetenbank, designklassieker van Pesce uit de jaren zestig.

Direct na de onthulling zondag liepen leden van de feministische actiegroep Non Una Di Meno (We mogen geen enkele vrouw missen) rond met spandoeken met de tekst ‘Ceci n’est pas une femme’ (Dit is geen vrouw) en de statistiek dat gemiddeld elke drie dagen in Italië een vrouw slachtoffer wordt van machogeweld.

Op de Facebook-pagina van de groep verscheen bovendien de mededeling: „Een vrouw wordt voor de zoveelste keer voorgesteld als een inert lichaam en slachtoffer, zonder de actor van het geweld ter discussie te stellen.” Op maandag gooide een activiste rode verf op de installatie, naar eigen zeggen als symbool voor menstruatiebloed.

Organisator Christina Tajani, die Pesce uitnodigde zijn installatie te maken, heeft gezegd blij te zijn met de protesten. „Het is positief dat vrouwen zich uitspreken over de representatie van hun eigen lichaam”, schrijft ze op Tumblr. De designweek is volgens Tajani niet alleen een cocktail party maar ook een platform voor discussie over de betekenis van kunst en design.