Verkoop aan Boekhoorn drukt Hema diep in het rood

In zijn laatste jaar onder eigenaar Lion leed Hema een nettoverlies van 232,9 miljoen euro, vooral door een eenmalige boekhoudkundige tegenvaller.

Interieur van een Hema-vestiging.
Interieur van een Hema-vestiging. Foto Koen van Weel / ANP

Winkelketen Hema sluit zijn periode onder de Britse eigenaar Lion Capital af met een nettoverlies van 232,9 miljoen euro. Dat verlies is vrijwel helemaal het gevolg van een eenmalige afwaardering die voortvloeit uit de verkoop, meldt het bedrijf woensdag in zijn jaarcijfers. Zonder die tegenvaller bedroeg het nettoverlies 6,6 miljoen euro, tegen 30,9 miljoen in 2017.

Wanneer een bedrijf verandert van eigenaar betaalt de koper doorgaans een extraatje voor het merk of de goede naam, bovenop de waarde van de panden, machines en voorraden. Die overwaarde komt in de boeken als zogeheten ‘goodwill’. Wordt een bedrijf met winst verkocht, dan neemt de goodwill na verkoop doorgaans toe, en andersom.

In het geval van Hema zegt de afwaardering van ruim 226 miljoen op de goodwill dus vooral iets over het bedrag waarvoor de nieuwe eigenaar Marcel Boekhoorn het bedrijf afgelopen najaar heeft overgenomen. Die geldsom is, zo werd al aangenomen, lager dan de 1,1 miljard euro die Lion Capital in 2007 voor Hema betaalde. Hoeveel Boekhoorn precies betaalde, is onduidelijk.

Bakkerijen in de verkoop

Dat Hema, zelfs zonder die eenmalige tegenvaller, nog altijd verlies lijdt, heeft te maken met de hoge financieringslasten van het bedrijf. Aan het einde van het gebroken boekjaar, begin februari, had Hema een schuld van ruim 750 miljoen euro. Hema is daardoor jaarlijks tientallen miljoenen euro’s kwijt aan rente.

Na 11 jaar zoeken vond Lion in oktober eindelijk een koper voor Hema. Lees hier de reconstructie van de verkoop

Eigenaar Boekhoorn is van plan de schuld de komende jaren fors terug te dringen, liet hij weten toen hij het bedrijf in oktober overnam. Woensdag werd bekend dat Hema, in een poging daartoe, zijn bakkerijen in de verkoop heeft gezet. Volgens De Telegraaf verwacht Hema zelf dat de onderdelen zo’n 100 miljoen euro zullen opleveren.

Ongunstig weer

Net als veel andere winkelketens kende Hema een moeizaam 2018. De omzet steeg weliswaar met 2,8 procent naar een kleine 1,3 miljard euro, maar die toename is louter te danken aan het openen van nieuwe winkels. Hema opende vorig jaar 25 nieuwe winkels in onder meer Duitsland en Oostenrijk. De omzet in winkels die al langere tijd open zijn daalde juist met 2,8 procent op jaarbasis.

Volgens topman Tjeerd Jegen wordt die terugval met name veroorzaakt door het ongunstige weer, zegt hij in een toelichting. Het voorjaar van 2018 was koud, de zomer juist te heet en in de laatste maanden van het jaar was het allerminst winterweer. De verkoop van kleding, een belangrijke omzetaanjager voor Hema, viel daardoor tegen. Ook ondervond Hema hinder van de demonstraties van de ‘gele hesjes’ in Frankrijk en de overstap naar een nieuw distributiecentrum, waardoor het bedrijf orders via internet tijdelijk minder goed kon afhandelen.

Onder de nieuwe eigenaar wil Hema harder groeien dan onder Lion Capital, stelt Jegen. De winkelketen zet daarom nog meer in op uitbreiding naar het buitenland. En niet alleen door winkels te openen, maar ook door Hema-producten te gaan verkopen in andere winkelketens. In Nederland ging Hema eerder al een samenwerking aan met Albert Heijn. Later dit jaar volgen enkele grote internationale ketens.