Recensie

Recensie

Ongekende allure in het spel van Van Kemenade

    • Kester Freriks

Stoere swing, krachtige lyriek, melodielijnen met verslavend sterke klankexplosies: altsaxofonist Paul van Kemenade begon in 1993 in Tilburg een festival voor improvisatie, dat hij Stranger than Paranoia noemt, naar zijn eigen compositie. Nu is de gelijknamig cd uitgekomen die de veelzijdigheid van Van Kemenade en zijn band illustreert.

De titelcompositie is indrukwekkend met glorieuze openingsmaten die melodieus en ook rauw en brutaal zijn.

Sinds een reis in 1994 die Van Kemenade met zijn kwintet door Zuid-Afrika maakte, nemen de Afrikaanse invloeden in zijn werk toe. Deze mix geeft zijn spel een ongekende allure, zoals in het nummer ‘The Black Cocketoo’ en ‘Empty Heart.’ Van een religieuze schoonheid is ‘Hymne to whom it may concern’ waarin Latijnse koorzang, gezongen door het vocale ensemble Cappella Pratensis, samenvloeit met trombone, altsax, contrabas. Het resultaat is weergaloos mooi.