NS breidt activiteiten in Verenigd Koninkrijk uit

Spoor NS-dochter Abellio heeft een grote concessie verkregen in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf investeert 700 miljoen euro.

Een trein van NS-dochter Abellio in het Verenigd Koninkrijk, in 2013.
Een trein van NS-dochter Abellio in het Verenigd Koninkrijk, in 2013. Foto Chris Ratcliffe/Bloomberg

Abellio, het dochterbedrijf van Nederlandse Spoorwegen, is vanaf augustus 2019 de vervoerder op ruim 1.500 kilometer spoor in het Verenigd Koninkrijk. De NS-dochter heeft een van de grootste concessies in het land verkregen en wordt tot augustus 2027 de vervoerder in de regio East Midlands, ten noorden van Londen.

Het gaat om diverse treindiensten vanaf het Londense kopstation St Pancras naar onder meer Leeds, Liverpool en Norwich. Ook de lokale treinen rond Nottingham vallen binnen de concessie. Abellio vervangt de volledige vloot voor deze regio. De intercity’s die momenteel in East Midlands rijden, worden vervangen door voertuigen die „betrouwbaarder en comfortabeler” moeten zijn. Ook moeten de reistijden korter worden en komen er veel meer zitplaatsen in de ochtendspits naar populaire bestemmingen als Nottingham en Lincoln.

Het bedrijf wil ook experimenteren met emissievrij rijden door middel van treinen die worden aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Op zes stations komen proeven voor minder CO2-uitstoot. De NS-dochter steekt in totaal 600 miljoen pond (ruim 695 miljoen euro) in de lijn. De Britse regering investeert de komende vijf jaar 55 miljard euro in modernisering van het spoornetwerk.

De NS haalt veel omzet uit Abellio. Vorig jaar behaalde de NS bijna de helft van zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, de twee landen waar Abellio actief is. Bijna 2,5 miljard van de 5,9 miljard euro NS-omzet kwam uit het VK. Abellio heeft vier spoorconcessies en circa 14.000 werknemers in het VK.

Momenteel is de East Midlands Railway-concessie in handen van het Britse Stagecoach. Dit spoorbedrijf was echter uitgesloten van de bieding omdat het zich niet heeft gehouden aan regels omtrent pensioenregelingen. Volgens een woordvoerder van de NS is niet duidelijk of deze uitsluiting de reden was waarom de aanbesteding naar Abellio is gegaan. Het Britse ministerie van Transport kon op korte termijn niet reageren op vragen van NRC.

Topman Dominic Booth van Abellio zegt woensdag „verheugd en trots” te zijn om geselecteerd te worden als vervoerder. „We kijken ernaar uit om economische groei te bevorderen en significante verbeteringen door te voeren voor passagiers”, schrijft hij. Het contract loopt voor minstens acht jaar.