Verkoop drukt Hema in de rode cijfers

Jaarcijfers In zijn laatste jaar onder eigenaar Lion leed Hema een nettoverlies van 232,9 miljoen euro, vooral door een eenmalige tegenvaller.

Foto iStock

Winkelketen Hema sluit zijn periode onder de Britse eigenaar Lion Capital af met een nettoverlies van 232,9 miljoen euro. Dat verlies is vrijwel volledig het gevolg van een eenmalige afwaardering, meldt het bedrijf woensdag in zijn jaarcijfers. Zonder die tegenvaller bedroeg het nettoverlies 6,6 miljoen euro, tegen 30,9 miljoen in 2017.

Op het moment dat een bedrijf van eigenaar verandert, betaalt de koper doorgaans ook voor het merk of de goede naam, bovenop de waarde van de panden, machines en voorraden. Die overwaarde komt in de boeken als zogeheten goodwill. Wordt een bedrijf met winst verkocht, dan neemt de goodwill na verkoop doorgaans toe. Andersom geldt hetzelfde.

In het geval van Hema zegt de afwaardering van ruim 226 miljoen op de goodwill dus vooral iets over het bedrag waarvoor de nieuwe eigenaar, Marcel Boekhoorn, het bedrijf afgelopen najaar overnam. Die geldsom is lager dan de 1,1 miljard euro die Lion Capital in 2007 voor Hema betaalde. Onduidelijk is hoeveel Boekhoorn precies betaalde.

Dat Hema zelfs zonder de eenmalige tegenvaller nog altijd verlies lijdt, heeft te maken met de hoge financieringslasten van het bedrijf. Aan het einde van het gebroken boekjaar, begin februari, had Hema een schuld van ruim 750 miljoen euro. Hema is daardoor jaarlijks tientallen miljoenen euro’s kwijt aan rente.

Boekhoorn is van plan de schuld de komende jaren fors terug te dringen, liet hij weten toen hij het bedrijf in oktober overnam. Woensdag werd bekend dat Hema, in een poging daartoe, zijn bakkerijen in de verkoop heeft gezet. Volgens De Telegraaf verwacht Hema zelf dat de onderdelen zo’n 100 miljoen euro opleveren.

Net als veel andere winkelketens had Hema een moeilijk jaar. De omzet steeg weliswaar met 2,8 procent naar een kleine 1,3 miljard euro, maar dat is louter te danken aan het openen van nieuwe winkels: 25 in onder meer Duitsland en Oostenrijk. De omzet in winkels die al langere tijd open zijn daalde juist met 2,8 procent op jaarbasis.

Volgens topman Tjeerd Jegen wordt die terugval met name veroorzaakt door het ongunstige weer. De verkoop van kleding, een belangrijke omzetaanjager voor Hema, viel daardoor tegen. Ook ondervond Hema hinder van het ‘gele hesjes’-protest in Frankrijk en de overstap naar een nieuw distributiecentrum, waardoor het bedrijf orders via internet tijdelijk minder goed kon afhandelen.

Onder de nieuwe eigenaar wil Hema harder groeien dan onder Lion Capital, stelt Jegen. De winkelketen zet daarom nog meer in op uitbreiding naar het buitenland. Niet alleen door winkels te openen, maar ook door meer Hema-producten te gaan verkopen in andere winkelketens.