Beleggen in de beloftes van de elektrische-autorevolutie

Beursgang Fastned Snellaadbedrijf Fastned gaat naar de beurs in Amsterdam. Het bedrijf groeit snel, en zoekt geld voor verdere (buitenlandse) expansie.

Op dit moment staan er tachtig Fastned-laadstations in Nederland en elf in Duitsland
Op dit moment staan er tachtig Fastned-laadstations in Nederland en elf in Duitsland Foto Lex van Lieshout/ANP

Investeerders wéten dat ze investeren in een project voor de lange termijn, met een hoog risico. Getergd schreef Fastned-oprichter Bart Lubbers in 2017 een reactie op een kritisch stuk van onderzoekssite Follow the Money naar de kwetsbare financiële toestand van het snellaadbedrijf uit Amsterdam. „We hebben op dit moment een lage omzet, aanloopverliezen en een hoge waardering. Wie niet gelooft in elektrisch rijden of ons bedrijf moet ook absoluut niet investeren in Fastned.”

Wie dat wel doet, kan binnenkort beleggen in de beloftes van de elektrische-autorevolutie. Het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned wil naar de beurs om geld op te halen voor verdere expansie in Europa. In een verklaring zegt het bedrijf dinsdag van plan te zijn om zich „in de eerste helft van 2019” op de Euronext Amsterdam te noteren. Fastned heeft momenteel 91 laadstations voor elektrische voertuigen in Nederland en Duitsland. Het bedrijf heeft 22.717 klanten.

Fastned is nu genoteerd op het alternatieve Nederlandse handelsplatform Nxchange, straks krijgt het een zogenoemde dual listing. Topman en oprichter Michiel Langezaal legt uit aan de telefoon: „Euronext is een veel grotere beurs, die geeft ons toegang tot grotere investeerders om de groei van het netwerk te financieren.”

Het bedrijf werkt met een constructie waarbij de aandelen in handen zijn van een stichting en investeerders certificaten krijgen. Dat moet ervoor zorgen dat grote partijen het niet voor het zeggen krijgen. Langezaal kan nog niet zeggen hoeveel certificaten van aandelen straks aangeboden worden. Ook kan hij niet zeggen hoeveel kapitaal het bedrijf probeert op te halen.

Weinig inkomen, veel schuld

Fastned groeit snel, maar doet dat niet met zelf verdiend geld. Het bedrijf is nog lang niet winstgevend. Over het hele vorige kalenderjaar maakte Fastned met zo’n 2,9 miljoen geleverde kilowattuur en 1,6 miljoen euro aan omzet een verlies van 6,3 miljoen euro. In de eerste drie maanden van 2019 behaalde Fastned naar eigen zeggen een omzet van 844.000 euro en leverde het anderhalf miljoen kilowattuur, meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Maar winst maakte het bedrijf nog niet.

Tegelijk heeft Fastned flinke schulden. In maart dit jaar haalde het volgens het laatste jaarverslag (over 2018) 10,6 miljoen euro op via de uitgifte van obligaties met een relatief hoge rente. Een paar maanden daarvoor had het ook al obligaties uitgegeven, ter waarde van 11,6 miljoen euro. De financieringskosten van 1,6 miljoen euro in 2018 vielen ongeveer even hoog uit als de hele omzet.

Daar maakt Langezaal zich allemaal geen zorgen over. „We hebben een ontzettend groeipad gezien de afgelopen maanden. Dat maakt verlies een tijdelijke kwestie.” Uiteindelijk verwacht Fastned quitte te spelen wanneer 1 tot 1,5 procent van de Nederlandse automarkt elektrisch is. Momenteel is dat nog 0,5 procent. Langezaal wil geen voorspellingen doen over wanneer hij dit dan verwacht.

Stichting

Er bestaat nóg een grote uitdaging voor het jonge bedrijf: grote partijen zoals Shell die interesse tonen in de snellaadmarkt. Zij kunnen in één klap een flink deel van de markt veroveren, door simpelweg laadpalen bij hun eigen tankstations te plaatsen.

Langezaal zegt dat hij andere initiatieven alleen maar toejuicht. „De elektrische automarkt groeit zo snel. Wij bouwen nu de infrastructuur, maar kunnen dat echt niet alleen. Het is belangrijk dat andere partijen ook meedoen.” Feit is wel dat Fastned de afgelopen jaren juist de bouw van laadstations bij tankstations door partijen als Shell aanvocht bij de rechter, tevergeefs.

Lees ook: Een beetje pioneren is het nog wel, dat elektrisch rijden

Op dit moment staan er tachtig Fastned-laadstations in Nederland en elf in Duitsland. Binnenkort moet het eerste station in het Verenigd Koninkrijk worden geopend. Ook wil het bedrijf uitbreiden in Zwitserland, waar Fastned onlangs een aanbesteding won. Momenteel werken vijftig mensen voor het bedrijf in kantoren in Amsterdam, Keulen, Londen en Gent.

Fastned wil duizend laadstations opzetten in Europa. Volgens Langezaal wordt momenteel geïnvesteerd door ‘venture capital’, familiefondsen of particulieren die enkele duizenden euro’s of meer hebben geïnvesteerd.