Treinverkeer Randstad halve dag ontregeld na geknapte bovenleiding

Door een bovenleidingbreuk reden dinsdagochtend slechts sporadisch treinen tussen Leiden en Schiphol en tussen Amsterdam en Lelystad. Tot zeker 17.00 uur ondervinden reizigers hinder.

Onder meer tussen Leiden en Schiphol reden dinsdagochtend een tijdje nauwelijks treinen.
Onder meer tussen Leiden en Schiphol reden dinsdagochtend een tijdje nauwelijks treinen. Foto Koen van Weel/ANP

Het treinverkeer tussen Leiden en Schiphol en tussen Amsterdam en Lelystad is dinsdag behoorlijk ontregeld. Doordat een lang stuk bovenleiding bij Weesp knapte, reden vooral in de ochtend nauwelijks treinen op beide trajecten. Tot zeker 20.30 uur ondervonden reizigers hinder. Inmiddels is het verkeer tussen Almere en Amsterdam „langzaam op gang aan het komen”, schrijft de NS.

In de ochtend reden er slechts heel sporadisch treinen tussen Leiden en Schiphol. Op Twitter verschenen berichten van reizigers die hun vlucht vanaf de luchthaven hadden gemist omdat zij vastzaten op overvolle treinstations. Het probleem werd verergerd doordat rondom Leiden gewerkt wordt aan het spoor. Hierdoor werden veel bussen al ingezet rondom de stad en was er volgens een woordvoerder van NS geen mogelijkheid voor alternatief vervoer naar Schiphol. De woordvoerder sprakvan een „pittige ochtendspits in deze regio”.

9292ov

Tussen Duivendrecht en Schiphol reden tijdelijk helemaal geen treinen. Reizigers daar werd geadviseerd via station Amsterdam Bijlmer Arena om te reizen. Op de andere trajecten werd passagiers geadviseerd om de reisplanner op 9292ov.nl te raadplegen.

De oorzaak van de vertragingen lag bij Weesp, waar door een breuk honderden meters bovenleiding op het spoor terechtkwam. Hierdoor kwam een sprinter tussen de Amsterdamse wijk Gaasperdam en Weesp tot stilstand. Volgens een woordvoerder van ProRail werden de passagiers van die trein binnen een uur verder vervoerd met andere sprinter.

Twitter avatar OvDRail_Jan OvDRail_Jan Evacuatie van de gestrande trein tussen #Weesp en #Gaasperdam is door @ProRail #incidentenbestrijding uitgevoerd https://t.co/eTaHXGn05p

Op station Amsterdam Zuid kwamen treinen binnen waarbij de stroomafnemers los aan de zijkant van de wagons hingen. ProRail moest de bovenleiding bij Wees vervangen en te testen, zodat het spoor daar weer in gebruik genomen kan worden.

NRC-redacteur Christiaan Pelgrim was in de ochtend op station Amsterdam Zuid, waar een stroomafnemer van een trein van de bovenleiding af was gekomen:

Foto Christiaan Pelgrim