Snellaadbedrijf Fastned wil dit jaar naar de beurs

Het kleine Nederlandse bedrijf wil geld ophalen om verder te groeien op de Europese markt. Het aantal klanten en laadpalen groeit snel, maar Fastned lijdt nog wel verlies.

Fastned heeft momenteel laadstations in Nederland en Duitsland, binnenkort openen ook stations in het Verenigd Koninkrijk.
Fastned heeft momenteel laadstations in Nederland en Duitsland, binnenkort openen ook stations in het Verenigd Koninkrijk. Foto Jasper Juinen/Bloomberg

Het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned wil naar de beurs om geld op te halen voor verdere expansie in Europa. In een verklaring zegt het bedrijf dinsdag van plan te zijn om zich „in de eerste helft van 2019” op de Euronext Amsterdam te noteren. Fastned heeft momenteel 91 laadstations voor elektrische voertuigen in Nederland en Duitsland.

Fastned is nu nog genoteerd op het alternatieve Nederlandse handelsplatform Nxchange, straks krijgt het een zogeheten dual listing. Topman Michiel Langezaal concludeert dat het in 2012 opgerichte Fastned momenteel „goed gepositioneerd” is op de markt. „Euronext is een veel grotere beurs, die geeft ons toegang tot grotere investeerders om de groei van het netwerk te financieren.”

Certificaten

Het bedrijf werkt met een constructie waarbij de aandelen in handen zijn van een stichting en investeerders certificaten krijgen. Dat moet ervoor zorgen dat grote partijen het niet voor het zeggen krijgen. Langezaal kan nog niet zeggen hoeveel certificaten van aandelen straks aangeboden worden. Ook kan hij niet zeggen hoeveel kapitaal het bedrijf probeert op te halen.

Fastned groeit snel, maar is nog ver van winstgevend. Het laatste kwartaal van dit jaar had het bedrijf naar eigen zeggen een omzet van 844.000 euro en leverde het anderhalf miljoen kilowattuur, meer dan een verdrievoudiging ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Over het hele vorige kalenderjaar noteerde Fastned met zo’n 2,9 miljoen geleverde kilowattuur en 1,6 miljoen euro omzet een verlies van 6,3 miljoen euro.

Daar maakt Langezaal zich geen zorgen over. „We hebben een ontzettend groeipad gezien de afgelopen maanden. Dat maakt verlies een tijdelijke kwestie.” Uiteindelijk verwacht Fastned quitte te spelen wanneer 1 tot 1,5 procent van de Nederlandse automarkt elektrisch is. Momenteel is dat nog 0,5 procent. Langezaal wil geen voorspellingen doen over wanneer hij dit dan verwacht.

Lees ook: Een beetje pionieren is het nog wel, dat elektrisch rijden

In 2017 leverde Fastned nog ongeveer een miljoen kilowattuur en had het een omzet van 5,5 ton. Om een voorbeeld te geven: een Tesla S75D heeft totaal 72,5 kilowattuur laadcapaciteit. Daarmee heeft het een bereik van rond de 390 kilometer.

Stichting

Een andere uitdaging voor het jonge bedrijf: grote partijen zoals Shell die interesse tonen in de markt. Langezaal zegt andere initiatieven echter alleen maar toe te juichen. „De elektronische automarkt groeit zo snel. Wij bouwen nu de infrastructuur, maar kunnen dat echt niet alleen. Het is belangrijk dat andere partijen ook meedoen.” Eerder vocht Fastned nog de bouw van laadstations bij gewone tankstations tevergeefs aan bij de rechter.

Tachtig Fastned-laadstations staan momenteel in Nederland, elf in Duitsland. Binnenkort moet het eerste station in het Verenigd Koninkrijk worden geopend. Ook wil het uitbreiden in Zwitserland, waar Fastned onlangs een aanbesteding won. Momenteel werken vijftig mensen voor het bedrijf in kantoren in Amsterdam, Keulen, Londen en Gent.

Fastned heeft als ambitie om duizend laadstations op te zetten in Europa. Volgens Langezaal wordt momenteel geïnvesteerd door venture capital, familiefondsen of particulieren die enkele duizenden euro’s of meer hebben geïnvesteerd.