AKF Sonneveldprijs voor actrice Rosa da Silva

Kleinkunstfestival Rosa da Silva is dit jaar de winnaar van de AKF Sonneveldprijs – van actrice naar nieuw cabarettalent: „Dit is een nieuwe start voor mij.”

Rosa da Silva (32) won de jury- en de publieksprijs van de AKF Sonneveldprijs en ontving bovendien de Shaffy Cheque.
Rosa da Silva (32) won de jury- en de publieksprijs van de AKF Sonneveldprijs en ontving bovendien de Shaffy Cheque. Foto Jaap Reedijk

Zelden of nooit heeft het Amsterdams Kleinkunstfestival een winnaar gekend die eerder al zo veel podiumervaring had opgedaan. Rosa da Silva (32) speelde de afgelopen vijf jaar al twee opvallende hoofdrollen: eerst maakte ze een opvallend debuut als Anne Frank in het groots gemonteerde toneelstuk Anne en daarna was ze mede-hoofdrolspeelster in de musical De tweeling.

Maar een carrière als actrice is haar niet genoeg, zo bleek maandagavond tijdens de finale om de AKF Sonneveldprijs. Voortaan is de kleinkunst haar favoriete werkterrein. „Dit is een nieuwe start voor mij,” zei ze na afloop.

Rosa da Silva won de finale met een mozaïek-achtig programma over haar afkomst (Portugese vader, Drentse moeder, opgegroeid in Klazienaveen) en het feit dat ze ooit, op haar achtste, winnares was van de Miniplaybackshow van Henny Huisman. Met behulp van een geluidsband van dat optreden speelde ze een paar verrassende spelletjes – door zichzelf te playbacken als klein meisje. Ook zong ze een komisch lied over Klazienaveen: „Je kunt hier al Meppel zien / en alles is stil om half tien.” Nadrukkelijk deelde ook haar veelzijdige begeleider Remco Wind in de lof. Wel leverde de jury kritiek op haar nogal geëxalteerd gespeelde vrouwentypetjes – dat had „iets subtieler” gekund, aldus het juryrapport. Niettemin werd Rosa da Silva geprezen als „een veelzijdig talent dat van het podium afspat.” Ze won de jury- en de publieksprijs en ontving bovendien de Shaffy Cheque van 2.500 euro, een nieuwe prijs van het Ramses Shaffy Fonds voor jonge kunstenaars.

Veel concurrentie had de winnares niet. De twee andere finalisten maakten veel minder indruk. Bart Melief vertoonde een door allerlei YouTube-filmpjes geïllustreerd staaltje stand-upcomedy over het verlies van zijn vroegere engagement. Dat leidde tot enkele cynische terzijdes („anderen onderdrukken hééft gewoon iets”), maar tevens tot grap-armoede. Toch bleek ook hij niet onervaren. Vijf jaar geleden was hij al finalist bij het Leids Cabaret Festival, maar moest het toen afleggen tegen Tim Fransen.

Nummer drie op het AKF, Alex Bergman, alias Meester Alex, poseerde als een koddig bedoeld kereltje met petje, vlinderdasje, bretels en vuurrode sokken. Hij kan rappen en gekke dansjes maken, maar leek ook nogal stuurloos. Voor het winnen van een cabaretfestival is het niet genoeg Matthijs van Nieuwkerk te laten rijmen op „matgrijs plamuurwerk”.