Aantal leveringen Boeing 737 daalt sterk na vliegrampen

De levering van commerciële toestellen kelderde met 19 procent. Bestseller 737 MAX staat wereldwijd aan de grond na twee dodelijke crashes in korte tijd.

De productie van een Boeing 737 in de fabriek in Renton in de Amerikaanse staat Washington.
De productie van een Boeing 737 in de fabriek in Renton in de Amerikaanse staat Washington. Foto Stephen Brashear/Getty/AFP

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft in het eerste kwartaal van 2019 een vijfde minder passagiersvliegtuigen afgeleverd in vergelijking met diezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit verkoopcijfers die Boeing dinsdag op zijn website heeft gepubliceerd. Het is een eerste indicatie van de gevolgen voor de producent na twee crashes met het type 737 MAX.

Van de gehele 737-familie leverde de fabrikant 89 toestellen, een derde minder dan in het eerste kwartaal van 2018 (132 stuks). Daarvan waren er 57 van het type 737 MAX, meldt Bloomberg.

Het totaal aantal leveringen van commerciële toestellen in het eerste kwartaal daalde met 19 procent, van 184 naar 149 toestellen. Naast de daling van het aantal 737’s bleven de leveringen van andere commerciële modellen (747, 777 en 787) nagenoeg gelijk, terwijl die van het type 767 wel steeg van 4 naar 12 leveringen.

Afgelopen vrijdag kondigde Boeing aan dat het bedrijf het productietempo van de 737 MAX terugschroeft. De productie zakt van 52 naar 42 vliegtuigen per maand.

Aan de grond

Bestseller 737 MAX, met de varianten 8 en 9, staat wereldwijd aan de grond na twee dodelijke ongevallen in korte tijd. Een maand geleden stortte een Boeing 737 MAX 8 van Ethiopian Airlines neer, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen. Op 29 oktober vorig jaar crashte een Boeing van hetzelfde type van de Indonesische maatschappij Lion Air in de Javazee, met 189 doden als gevolg.

De nasleep van de crashes zou het bedrijf zo’n miljard dollar per maand kosten, zo berekenden analisten van zakenbank JPMorgan voor zakenblad The Financial Times. Zij verwachten dat meerdere maatschappijen order annuleren die de winstcijfers van Boeing zullen drukken. In het gunstigste scenario verwachten zijn dat Boeing in augustus weer vliegtuigen mag leveren.

Ondanks de dreiging van annuleringen, bleef het aantal orders van de 737 vorige maand nog stabiel. Boeing boekte in maart 29 orders voor zijn 737-familie, waarvan zeven voor de MAX, schrijft Bloomberg. De daling van het aantal leveringen zou ook komen door sneeuwstormen en leveranciersvertragingen van motoren die de fabriek in Renton in de Amerikaanse staat Washington teisterden. Intussen is de beurswaarde van Boeing gedaald: sinds de ramp in Ethiopië op 10 maart daalde de koers met 13 procent.

Op 24 april presenteert het bedrijf zijn eerste kwartaalcijfers van 2019.