Opinie

Waarom Netflix graag irritant is

Marc Hijink

Veel slapen, veel water drinken en veel Netflix. Dat adviseerde de dokter nadat de griep me toch met een mokerslag wist te vellen. Na vier dagen zakte de koorts en groeide de ergernis over het ondoorgrondelijke startscherm van Netflix, dat me telkens liet zoeken naar het programma dat ik de vorige keer gekeken had. Was het mijn na-ijlende blik of lag het aan Netflix ?

Netflix gaat er prat op dat het doet en selecteert wat kijkers willen. Het is behalve een videodienst immers een databedrijf dat per minuut, per seconde zelfs, van 139 miljoen abonnees bijhoudt welke programma’s ze bekijken en waar ze afhaken. Maar in plaats van verder te gaan met het tv-programma waar je gebleven was – toch geen onredelijke eis als kijker – staat de Continue Watching-functie een paar rijen naar beneden verstopt in de knipperende videokiosk.

Eerst wil Netflix je namelijk onder de neus wrijven welke series er nog meer te bekijken zijn. Dat zijn steevast de ‘originals’ waar ik eigenlijk geen trek in heb. Scroll je met de muis of met je afstandsbediening naar beneden, dan begint het startscherm lukraak trailers af te spelen. Daar hoef je niets voor te doen: zodra je beweegt, start ongevraagd de trailer, inclusief geluid.

Met deze zogeheten autoplay-functie maakt Netflix geen vrienden. En dat is ook niet de bedoeling. Die glimmende videootjes zijn bewegend lokaas om je aan de haak te slaan met een nieuwe serie en je zo weer voor een maandje vast te houden. Waag het niet om uitgekeken te raken op Netflix.

Blijkbaar werkt het, die opdringerige aanpak. In Nederland kan Netflix voorlopig niet stuk, met 3 miljoen abonnees en een hoop grijskijkers.

Dit jaar komen er wel twee concurrenten bij: Apple TV Plus en Disney, dat zijn videodienst naar verluidt eerst in Nederland zal uitproberen. Netflix beschouwt zulke betaalde diensten niet echt als concurrentie, liet het bedrijf zich in januari ontvallen – hoewel de verhoudingen met Apple stroef worden. Het zijn eerder games als Fortnite die schermtijd stelen. Of YouTube: dat gratis videonetwerk is zo omvangrijk dat een YouTube-storing van twee uur een piek bij Netflix veroorzaakte, en een toename van het aantal abonnees.

Haal het niet in je hoofd om zelf op zoek te gaan naar een film of serie, want het aanbod is beperkt

Netflix benadrukt graag hoe krachtig zijn aanbevelingsalgoritmes zijn, zodat je het niet in je hoofd haalt om zelf op zoek te gaan naar een film of serie. Want het aanbod is beperkt; volgens een inventarisatie telt de Nederlandse versie 2300 films en 890 tv-series – de helft van Netflix in de VS.

De catalogus blijft krimpen maar van alle videodiensten steekt Netflix wel het meeste geld in ‘originals’. 12 miljard dollar in 2018, terwijl het steenrijke Apple blijft steken op een schamele 2 miljard dollar.

Vandaar dat Netflix je dat verplichte rondje door zijn etalage laat maken. Tot nu toe dan. Want Steve Johnson, verantwoordelijk voor het Netflix-ontwerp, gaf onlangs een hint dat het startmenu gaat veranderen. Door ‘kijkroutines te analyseren’ leert Netflix te voorspellen of je het prettig vindt meteen verder te kijken waar je gebleven was, zodra je de tv aanzet.

Beste Steve, er is geen complex algoritme of dataanalyse nodig om daar achter te komen. Een flinke griep volstaat.

Marc Hijink is redacteur technologie.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.