Recensie

Recensie Muziek

Aanstekelijke Specials ontstijgen aan nostalgie

Recensie De heropgerichte skaband bracht songs met een boodschap. Na een hiaat van bijna veertig jaar stonden ze wat strammer op het podium. De spirit was er nog volop.

Nog altijd dansmuziek: ‘A Message To You Rudy’ van The Specials.
Nog altijd dansmuziek: ‘A Message To You Rudy’ van The Specials. Jana Legler

Het moet gezegd: The Specials zijn niet meer zo energiek als veertig jaar geleden. Toen veroorzaakte de band uit het Engelse Coventry een ska-revival rond het zelf opgerichte label Two Tone. De mannen, of liever de drie die er nog over zijn uit de oorspronkelijke bezetting, zijn wat strammer geworden; vooral zanger Terry Hall die toch al niet bekend stond om zijn uitbundige podiumcapriolen. Maar de spirit is er nog, van de multiraciale band die zalen in beweging kon brengen met hun aanstekelijke update van de Jamaicaanse oer-reggae uit de jaren zestig.

De oude liedjes deden het goed op de eerste van twee uitverkochte avonden in Paradiso, waar ‘A Message to You, Rudy’ en ‘Gangsters’ als vanouds een slamdansende massa teweeg brachten. Gitarist Steve Craddock uit de band van Paul Weller gaf melodieuze zwier aan nummers die het moeten hebben van hun monomane hakketakritmes, met bassist Horace Panter als drijvende kracht van het oorspronkelijke skagevoel. Tussen covers van The Valentines’ ‘Blam Blam Fever’ en The Equals’ ‘Black Skin Blue Eyed Boys’ was ook Fun Boy Three’s ‘The Lunatics (Have Taken Over the Asylum)’ een oude bekende. Alle waren het songs met een boodschap: tegen vuurwapengeweld, racisme of de nieuw opgestoken gekte in de Engelse politiek.

Bijzonder aan de heropgerichte Specials is dat ze met hun nieuwe album Encore, de facto de opvolger van More Specials uit 1980, nieuw maatschappelijk engagement toevoegen aan een repertoire dat altijd veelkleurig en ruimdenkend was. Zangeres Saffiyah Khan werd bij de band gehaald nadat ze in 2017 een demonstratie van het islamofobische English Defence League tegemoet trad met een confronterende glimlach. In Paradiso raasde ze als een tornado over het podium met haar rap ’10 Commandmends’ waarin ze het opnam tegen het seksisme in oude skateksten. The Specials lieten het niet bij nostalgie alleen.