Zeker half miljard euro schade door droge zomer

Neerslagtekort De droogte van 2018 heeft tot een miljardenschade geleid. Minister Van Nieuwenhuizen trekt nu 7 miljoen uit voor onder meer waterbassins.

De fundering van een huis dat door de droogte dreigt te verzakken, wordt hersteld.
De fundering van een huis dat door de droogte dreigt te verzakken, wordt hersteld. Foto Remko de Waal / ANP

De droogte van vorige zomer heeft alleen al bij de productie van voedsel en in de transportsector een half tot twee miljard euro schade veroorzaakt. Daar zit nog niet bij de schade aan natuur, en schade aan funderingen van gebouwen en wegen, als gevolg van de lage grondwaterstanden.

Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan de Tweede Kamer. Zij trekt 7 miljoen euro uit, onder meer voor de aanleg van bassins om water op te slaan. Deze bassins moeten in tijden van droogte het grondwater aanvullen, vooral in het oosten en zuiden van het land. Deze zandige gebieden zijn afhankelijk van regen, en kunnen niet met extra water van de grote rivieren of het IJsselmeer, de ‘nationale regenton’, voorzien worden. Ook waterschappen en provincies zullen aan de maatregelen bijdragen.

Lees de reportage In Zevenaar verzakken de huizen. Straks ook elders in het land

De grondwaterstand in het oosten en zuiden van het land is nog altijd niet hersteld, ook niet na de soms overvloedige regenval de afgelopen maanden. Boeren in de omgeving van Eindhoven mogen hun grasland om die reden de komende twee maanden niet beregenen.

Zout water

De minister wil verder maatregelen nemen tegen het indringende zoute zeewater tijdens droge zomers. Drinkwaterbedrijven gaan investeren in grotere voorraden water, kondigt Van Nieuwenhuizen aan. „Dit moet soelaas bieden in een extreme situatie van twee langdurende droge zomers achter elkaar.” Ook de hinder voor de scheepvaart moet worden beperkt, door het uitbaggeren van rivierbodems en het beter controleren van vaardiepten. Aan het einde van de zomer kon de binnenvaart veel minder vracht vervoeren dan gebruikelijk, als gevolg van de lage waterstanden in de rivieren.