Treinpersoneel boos door campagne met kleding spoorslachtoffers

ProRail laat in een nieuwe campagne foto’s zien van replica’s van verscheurde kledingstukken, die jonge slachtoffers aanhadden toen ze werden aangereden door een trein.

Een groot deel van ongelukken bij het spoor gebeurt op overwegen.
Een groot deel van ongelukken bij het spoor gebeurt op overwegen. Foto Marcel van Hoorn/ANP

Machinisten en conducteurs zijn boos over een waarschuwingscampagne van ProRail. De spoorbeheerder heeft beschadigde kledingstukken laten namaken van tieners die zijn aangereden door een trein, met als doel jongeren “bewust te maken van de gevaren op en rond het spoor”. Ongepast, vinden vervoerder NS en treinpersoneel.

De campagne, met de naam Victim Fashion, created by accident, werd donderdag door ProRail gelanceerd en is vandaag begonnen. Op een website staan foto’s van gescheurde broeken, jassen en schoenen. Wie erop klikt, kan het (geanonimiseerde) verhaal over het bijbehorende ongeval lezen. Nabestaanden en slachtoffers hebben daarvoor toestemming gegeven. Onder meer via influencers verspreidt ProRail de campagne op sociale media.

Bij machinisten, conducteurs en nabestaanden is het initiatief niet goed gevallen. Sommigen zeiden vrijdag op Twitter door de foto’s weer geconfronteerd te worden met herinneringen aan aanrijdingen die ze hebben meegemaakt. FNV-bestuurder Henri Janssen kreeg ongeveer dertig klachten binnen van treinpersoneel en vakbondsleden, laat hij aan de telefoon weten. “Er zijn mensen die hier niet van hebben geslapen”, aldus Janssen.

Twitter avatar McnutEdwin Edwin @ProRail Wauw, gewoon wauw.
Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn. Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.

Directeur operatie van NS Marjan Rintel vindt de fotoserie ongepast. “Het is belangrijk om spoorslachtoffers te voorkomen. Maar met deze campagne heeft ProRail geen oog voor onze machinisten en hoofdconducteurs. Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit.” NS, dat niet wist dat de campagne eraan kwam, zegt in totaal zo’n honderd negatieve reacties van medewerkers te hebben ontvangen.

Risico

ProRail weet nog niet hoe het nu verder gaat met de actie, die tot 3 mei moet duren. “Doorgaan, stoppen of de campagne aanpassen – het is alle drie een optie”, zegt een woordvoerder. De beslissing hangt volgens hem af van gesprekken die ProRail en NS over de kwestie voeren.

Volgens de spoorbeheerder was de fotoreeks de enige manier om de jonge doelgroep te bereiken. “Dat lukt niet met een poeslieve campagne”, aldus de woordvoerder. “We wisten dat deze campagne impact zou hebben en dat we een risico namen. Het is goed dat er nu een discussie is. Maar wel vervelend dat het zo hard aankomt bij het treinpersoneel.” Het aantal dodelijke slachtoffers van ongelukken op en bij het spoor steeg tussen 2016 en 2018 van zes naar zeventien.