EU: Duitse autobouwers maakten illegale afspraken over uitstootbeperking

BMW, Daimler en Volkswagen hebben volgens de Europese Commissie samengespannen bij het tegenhouden van duurzame technologie voor personenauto’s.

BMW, Daimler en Volkswagen zouden de Europese antitrustwetgeving hebben overtreden.
BMW, Daimler en Volkswagen zouden de Europese antitrustwetgeving hebben overtreden. Foto Franziska Kraufmann/EPA

Volgens de Europese Commissie hebben de Duitse autoconcerns BMW, Daimler en Volkswagen verboden afspraken gemaakt over uitstootbeperking. De bedrijven zouden bewust de ontwikkeling en invoering van duurzame technologie hebben tegengehouden. Dat meldt de Commissie vrijdag.

Met hun afspraken, die tussen 2006 en 2014 van kracht zouden zijn geweest, hebben de autobouwers volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) de Europese antitrustwetgeving overtreden. Dat is althans de voorlopige conclusie die de Commissie trekt - het onderzoek tegen BMW, Daimler en VW loopt nog. Als uiteindelijk vast komt te staan dat ze de mededingingsregels hebben geschonden, kunnen ze elk een boete tot 10 procent van hun wereldwijde jaaromzet krijgen.

BMW zei donderdag een voorziening te treffen van waarschijnlijk meer dan 1 miljard euro. De EU-aantijgingen gaat het bedrijf “met alle mogelijke middelen” aanvechten.

Vestager benadrukt in een verklaring dat samenwerking tussen bedrijven in principe niet verboden is, zolang het doel maar is “om de kwaliteit van hun producten te verbeteren”.

“De EU-regels staan bedrijven echter niet toe precies het tegenovergestelde te doen: om hun producten níet te verbeteren, en níet te concurreren op kwaliteit. We zijn bang dat dit het geval was bij Daimler, VW en BMW”.

Daardoor werd de consument de mogelijkheid ontzegd om minder vervuilende auto’s te kopen, concludeert de Commissie.

AdBlue

De kartelvorming zou onder meer gespeeld hebben bij zogeheten selective catalytic reduction (SCR), waarmee de uitstoot van stikstofoxide bij dieselauto’s wordt beperkt. Die technologie houdt in dat de stof ureum (ook wel bekend als AdBlue) wordt toegevoegd aan de uitlaatgassen. De drie autobedrijven zouden de dosering gezamenlijk hebben afgestemd- onder meer door de grootte van de AdBlue-tank te beperken.

Lees ook: De Duitse diesels blijven verslavend

Ook zouden BMW, Daimler en Volkswagen afspraken hebben gemaakt over de zogeheten Otto-deeltjesfilters. Die beperkt de uitstoot van schadelijke deeltjes bij benzineauto’s. De autobedrijven zouden tussen 2009 en 2014 geprobeerd hebben om de invoering van die filter tegen te houden of in ieder geval te vertragen.

Het onderzoek naar de samenwerking tussen de Duitse concerns heeft alleen te maken met de mededingingsregels, benadrukt de Commissie. Of de bedrijven ook milieuwetgeving hebben overtreden, doet niet ter zake. Evenmin heeft het onderzoek betrekking op lopende procedures tegen autofabrikanten over sjoemelsoftware om uitstoottests te manipuleren.