Twitter pakt Franse regering met eigen nepnieuwswet

‘Non’ tegen #OuiJeVote Het sociale netwerk blokkeert in Frankrijk politieke reclame van onduidelijke afzenders. Het eerste slachtoffer: de Franse regering.

Foto Reuters

Een nieuwe Franse wet die de verspreiding van nepnieuws op internet moet voorkomen, kent een eerste slachtoffer: de Franse regering zelf. De campagne „#OuiJeVote” die mensen via Twitter moet aansporen op 26 mei bij de Europese verkiezingen te gaan stemmen, had tien dagen geleden al moeten beginnen. Maar het sociale netwerk vond het veiliger om de advertenties van het ministerie van Binnenlandse Zaken te weigeren.

Op grond van de in december aangenomen wet moeten sociale mediaplatforms informatie kunnen verstrekken over politieke adverteerders, zoals hoeveel betaald is voor de reclame. Facebook en Google hebben daarvoor maatregelen genomen, maar Twitter zegt daar technisch niet toe in staat te zijn en heeft besloten dan maar álle politiek getinte advertenties in Frankrijk tegen te houden. De oppositie maakt zich vrolijk over Twitter dat, in hun ogen, uitlatingen van de Franse regering kennelijk als nepnieuws kwalificeert.

De voorlichtingsdienst van de Franse regering, de Service de l’Information du Gouvernement, is verontwaardigd. Een woordvoerder, aangehaald door weekblad L’Obs, vermoedt kwade opzet en ziet er een „laatste robbertje vechten” in voor een door de sociale media al verloren strijd.

Twitter en andere techbedrijven waren fel gekant tegen de wetgeving. Volgens de overheidsdienst gaat het niet om een „politieke campagne of een campagne van een partij, maar om een publiekscampagne”.

„De prioriteit van Twitter zou moeten zijn om berichten aan te pakken die terrorisme verheerlijken”, zei minister van Binnenlandse Zaken Christophe Castaner op het microblogmedium zelf. „Niet campagnes die mensen moeten aanzetten om zich in te schrijven op kieslijsten van een democratische republiek.” Donderdagochtend liet staatssecretaris Cédric O (Digitale Zaken) – ook weer via Twitter – weten dat hij de Franse top van het Amerikaanse bedrijf op zijn ministerie ontboden had. De campagne zou alsnog geaccepteerd zijn.