Op OV-fietsen komt alleen kritiek als ze allemaal zijn uitgeleend

Groen doen Elke week gidst NRC je richting een duurzaam leven.

Bij de kritische reizigersorganisatie Rover moeten ze eens heel diep nadenken. Of er nog verbeterpunten te verzinnen zijn rond de OV-fiets, was de vraag. „Nou, je hoopt vooral dat het er meer worden en daar is NS druk mee bezig. Voor de rest zijn we heel enthousiast.”

Het succes van de OV-fiets is groot. Vorig jaar werden ruim 4 miljoen ritjes op de blauw-gele fietsen gemaakt. En dat was een miljoen meer dan in 2017. En om dit mogelijk te maken breidde NS het fietsenbestand vorig jaar uit met 6.000 tot 20.500 exemplaren. Tweederde van de OV-fietsers vindt volgens een NS-enquête de dienst minstens een acht waard.

De populariteit bij de gebruiker is één ding, maar zeker zo opvallend is dat de fiets tot weinig klachten leidt. Dat is bij andere initiatieven met ‘deelvervoer’ wel anders. De deelfiets blijkt de afgelopen jaren voor veel grote gemeenten een moeilijk te beheersen probleem.

Zo waren in Rotterdam nog lang her en der O-bikefietsen op straat te vinden, een uitvloeisel van een geflopt initiatief in 2017. In Amsterdam kwam het twee jaar geleden zelfs tot een verbod op de deelfietsen vanwege de grote overlast op straat. En ook de kwaliteit van veel ‘strooifietsen’ – ook wel bicycle shaped objects genoemd – liet te wensen over.

60 procent meer fietsritjes

Inmiddels is de hoofdstad teruggekomen op het verbod op deelfietsen. Kleine experimenten worden nu weer toegestaan. Goed gebruik van een deelfiets kan de leefbaarheid van het centrum van grote steden immers verbeteren. In Rotterdam becijferde het stadsbestuur dat het aantal fietsritjes in de afgelopen tien jaar met 60 procent is toegenomen. Geen wonder dat er op sommige momenten behoefte is aan 16.000 extra parkeerplekken in de binnenstad. Dat is een verdubbeling van het huidige aantal.

Lees ook het opiniestuk van ING-econoom Senne Janssen: Het einde van bezit? Wat een kletspraat

In alle klaagzangen van gemeenten blijft de reputatie van de blauw-gele OV-fiets buiten schot. Alleen wanneer de fietsen op zijn klinkt kritiek. Het aantal beschikbare fietsen is af te lezen in de NS-app, maar eenmaal gearriveerd op de plaats van bestemming kunnen de laatste fietsen net weg zijn.

In stations van grotere steden wordt de fiets (bijna) het klokje rond uitgeleend. Juist op kleinere stations kan het beter, vindt ook NS. Handig zou zijn als de fiets met je OV-chipkaart van het slot kan worden gehaald en daar wordt op dit moment mee geëxperimenteerd. En als die service dan ook nog bij bus-knooppunten wordt doorgevoerd, kan de OV-fiets voor Rover helemaal niet meer stuk.